treść serwisu

Maska adagaye

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Maska adagaye, czasami nazywana też sa ku – „głowa sa” lub azagay, odnosi się do mitu kosmogonicznego Dogonów i walki boga-stwórcy Ammy z jego zbuntowanym synem Yurugu. Po stworzeniu wszechświata Amma przekazał władanie nad swoim dziełem bóstwu Nommo. Niestety porządek ustanowiony w Niebie i na Ziemi, nad którym miał czuwać Nommo został poważnie zagrożony, a właściwie na jeden dzień przestał w ogóle działać. Sprawcą tego był Yurugu, blady lis, który zawsze sprzeciwiał się działaniom i decyzjom Ammy. Yurugu wykorzystał fakt, że Amma wycofał się z „rządzenia” światem i spróbował przejąć władzę. Wmówił wszystkim stworzeniom, że Stwórca nie żyje. Aby uprawomocnić swoje kłamstwo, postanowił odprawić mu pogrzeb. Spożywał piwo, które sam przygotował i tańczył na tarasie domu swego ojca. Potem zaczął wykonywać maskę z kory drzewa sa (Lannea acida), które jest ziemskim symbolem ofiary złożonej z Nommo i jego ponownych narodzin. Blady lis chciał w ten sposób przejąć chwałę wodnego bóstwa i zademonstrować swoją wyższość. Rozdarł korę, ale okazało się, że jej wnętrze jest koloru czerwonego, bardzo przypominającego krew. Kolor ten natychmiast przywołał krwawą ofiarę Nommo i jego poświęcenie. Zniweczyło to wszelkie plany Yurugu, który uciekł, porzucając maskę. Następnego dnia Nommo sprawił, że drzewo sa zatańczyło. Na pamiątkę tych wydarzeń mężczyźni – członkowie stowarzyszenia Awa również wykonują maski z kory drzewa sa. Adagaye pełni rolę strażnika pilnującego porządku w czasie wydarzeń z okazji świąt pogrzebowych Dama. Czuwa też, aby kobiety i dzieci nie oglądały zamaskowanych postaci. Dogonowie wierzą bowiem, że widok ten mógłby sprowadzić nieszczęście nie tylko bezpośrednio na kobietę czy dziecko obserwujące tańczących, ale również na całą wioskę.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

adagaye

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

element a: wysokość: 109 cm, szerokość: 27 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

tłuczone, formowanie

Tworzywo / materiał

bawełna, łyko drzewa sa

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 2007 — 2008

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Republika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Nombori

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/6507/A-B

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd