treść serwisu

Açvamedhaopfern des Daçaratha (Traumwelt) | Ofiara Daçarathy z wody i ziemi (Świat marzeń)

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Rycina Carla Antona Reichela sprawia wrażenie kompozycji abstrakcyjnej i kojarzy się z dziecięcym obrazkiem przeznaczonym do pokolorowania. W rzeczywistości jest to pejzaż z „wplecionymi” w niego motywami figuralnymi. Reichel powiązał w tym krajobrazie rozmaite tradycje artystyczne: sztukę antycznej Grecji z jej konturowymi sylwetkami oraz siedemnastowieczne malarstwo Claude Lorraina, w którym antyczne i biblijne postacie przedstawione w miniaturowej skali nikną w otaczającej je bujnej przyrodzie. Posłużył się wysoko cenioną około 1800 roku klarowną formą grafiki konturowej, a także, zafascynowany kulturą Indii, włączył motywy wierzeń wschodnich. Nowoczesna kompozycja jest bardzo charakterystyczna dla sztuki Reichela, który od 1913 roku posługiwał się techniką akwaforty konturowej i tworzył swoiste przedstawienia pejzażowe. Skojarzenie ze sztuką dla dzieci i spontaniczną dziecięcą twórczością jest uzasadnione, ponieważ Reichel, zajmując się psychologią miał zapewne do czynienia z rysunkami dzieci.

Praca wykonana została techniką akwaforty konturowej na grubym papierze czerpanym w 1915 roku. Jest ona pierwszą z dwóch odbitek wydrukowanych z płyty, która następnie została zniszczona.

Austriak Carl Anton Reichel urodził się w Wels w 1874, zmarł w Wiedniu w 1944 roku. Był grafikiem, rysownikiem, ilustratorem. Zdobył wielostronne wykształcenie studiując w latach 1894–1901 w Wiedniu, Monachium i Pradze medycynę i dodatkowo kilka innych dziedzin: psychologię, historię sztuki, wiedzę o Indiach. Ponadto pogłębiał wykształcenie artystyczne w Paryżu w Akadémie Julian i w Monachium przyswajając sobie tajniki technik graficznych – drzeworytu i akwaforty. Interesował się buddyzmem, filozofią dalekowschodnią, hipnozą, spirytyzmem, kosmologią. Te zainteresowania znalazły odzwierciedlenie w jego dziełach. Przez pewien czas pracował w zamku Bürgelstein pod Salzburgiem utrzymując kontakty z przedstawicielami sztuki i kultury, m.in., nowatorskim kompozytorem Arnoldem Schönbergiem i ekspresjonistą Alfredem Kubinem. W latach 1917–1924 prowadził własny salon w Kremstal.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura;napis: na recto u dołu po prawej; monogram wiązany z płyty: CAR
  2. Sygnatura;napis: na recto u dołu po lewej; ołówkiem: Reichel 1915
  3. Napis: na recto u dołu po lewej; ołówkiem informacja o odbitce (pierwsza z dwu): Z.Km.Pr. / Z.1/2
  4. Napis: na recto u dołu po lewej; ołówkiem tytuł: Açvamedhaopfern des Daçaratha
  5. Napis: na recto u dołu po prawej; po prawej informacja o odbitce: op. 133 / 1/2
  6. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć okrągła lila z datą nabycia i numerem inwentarzowym ołówkiem: Museum Stettin 1927 / 276
  7. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć prostokątna różowa z dawnymi numerami inwentarzowymi, ołówkiem: M.P.Z. Szczecin 2648 | Graf 4140

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rytownik: Reichel, Carl Anton (1874-1944)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 296 mm, szerokość: 407 mm
odcisk: wysokość: 219 mm, szerokość: 265 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

akwaforta

Tworzywo / materiał

papier czerpany gruby

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1915

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Monachium (Europa, Niemcy, Bawaria; Górna Bawaria); Stuttgart (Europa; Niemcy; Badenia-Wirtembergia; rejencja Stuttgart)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/840

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd