Stanisław Sierakowski
Fotografia
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Okrągły głęboki talerz porcelanowy dekorowany w typie famille rose. Centralną partię lustra zajmuje kompozycja floralna złożona z ukwieconych gałązek peonii i chryzantem. Kołnierz naczynia okala stylizowana wić roślinna z motywami nawiązującymi do kwiatu lotosu. Kwiatowe motywy wykorzystane w dekoracji tego talerza zazwyczaj niosły za sobą treści symboliczne. Dotyczyło to przede wszystkim porcelany wytworzonej na rodzimy rynek. Kiedy manufaktury chińskie zaczęły wytwarzać porcelanę z przeznaczeniem na eksport, zdobienia pełniły jedynie funkcje dekoracyjne. Podobnie było z samymi naczyniami - nabywane przez zachodnich kolekcjonerów i miłośników sztuki pełniły rolę przedmiotów dekoracyjnych.
Famille rose to francuski termin oznaczający przynależność do określonej grupy porcelany chińskiej. W tym przypadku jest to tzw. rodzina różowych, czyli wyroby dekorowane naszkliwnymi farbami z przewagą odcieni różu i purpury. Chińczycy określali je jako yangcai - „obce kolory”. Zaczęły być używane w chińskich manufakturach do zdobienia porcelany na przełomie lat 20. i 30. XVIII wieku. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722-1735).
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 3,6 cm, szerokość: 22,7 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
szkliwienie, kobalt, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1950 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna