![MZM/Rz/51 Fotografia kolorowa. Figura przyścienna, a więc płasko ścięta z tyłu, z pomalowanego w różnych kolorach drewna. Przedstawia anioła w pozycji stojącej. Głowa uniesiona lekko ku górze i zwrócona ku lewej ręce. Ramiona odsunięte od ciała, lewe uniesione ku górze, prawe opuszczone. Za prawą ręką widoczne jest duże skrzydło o długich piórach. Postać odziana jest w brązowo szarą, długą suknię spodnią, złoconą na brzegu, z rozcięciem z przodu odsłaniającym lewą nogę do kolana. Na wierzch narzuconą ma luźną, kremową tunikę związaną w pasie, z długimi rękawami upiętymi guzami przy łokciach. Tunika obrzeżona jest złotym lamowaniem. Twarz pełna, wydatne usta, krótki, szeroki nos. Włosy bujnymi, rozwianymi falami opadają na ramiona. Brak obu rąk poniżej ramion, odłupane palce stóp.](/brepo/panel_repo/2024/12/16/fytcfy/contain-360-1000-max-mzm-rz-51-1c.webp)
Anioł
Rzeźba
2. połowa XVII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzeźba
Figura przedstawia klęczącego na ziemi Chrystusa, pogrążonego w modlitwie. Jego korpus jest lekko skręcony w lewo, głowa zwrócona w stronę widza, zaś zgięte w łokciach ręce wzniesione na wysokość klatki piersiowej (dłonie niezachowane, pierwotnie zapewne stykały się palcami). Chrystus nosi obszerną tunikę, która spływa w dół, układając się w rytmiczne, pionowe plisy i rozpościera na postumencie w postaci mięsistych fałd. Spod niej wystaje lewa, bosa stopa. Jezus przedstawiony jest jako młody mężczyzna o szlachetnej urodzie. Nosi długie włosy, układające się w ślimakowato zawinięte pukle oraz krótki zarost. Rysy jego twarzy są regularne, a ekspresja wyciszona. Jednak nabrzmiałe żyły na skroniach, bruzdy przecinające czoło, a także rozchylone usta i skierowane ku górze oczy świadczą o wewnętrznym napięciu i nadają scenie dramatyzmu.
Wyobrażenie Zbawiciela modlącego się w Ogrójcu stanowi jeden z najważniejszych przykładów europejskiej plastyki gotyckiej około 1400 roku. Figura należy do grupy kilkunastu importów, które w końcu XIV wieku i w pierwszych latach XV stulecia trafiły do Prus. Niewielkie rozmiary i wyrafinowana forma o znacznym ładunku emocjonalnym pozwalają widzieć w niej przykład nowego typu przedstawienia dewocyjnego, ukształtowanego pod wpływem reformatorskich idei religijnych płynących z Pragi (devotio moderna). Pochodzenie rzeźby nie jest pewne. Najczęściej przyjmuje się, że należała ona do wystroju Kaplicy Ogrójcowej w kościele pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu. W 1700 roku figurę odnotowano w kościele św. Wawrzyńca w Malborku. Przetrwała tam do roku 1819, kiedy to została przeniesiona do malborskiego kościoła św. Jana. W okresie II wojny światowej ponownie przemieszczono ją do zamku w celu ochrony przed zniszczeniem. Odnaleziono ją w latach 50. XX w., rozbitą na trzy części i niekompletną (brak dłoni Chrystusa i fragmentu postumentu). W 1961 r. została wpisana do zbiorów Muzeum Zamkowego w Malborku.
dr Monika Czapska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 85 cm, szerokość: 97 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
rzeźbienie, polichromia
Tworzywo / materiał
wapień
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Zamkowe w Malborku
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2. połowa XVII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
warsztat nieznany
2. połowa XVII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
warsztat zachodniopomorski
1350 — 1375
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.