treść serwisu

Obraz - Grosse Ritterstrasse (obecnie ul. Korsarzy) z wieżą zamku

Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945

Nota popularyzatorska

Najchętniej wybieranym przez artystów malarzy działających w Szczecinie w 1. połowie XX wieku tematem architektonicznym był zamek książąt pomorskich, identyfikujący miasto i na trwałe wpisany w jego krajobraz. Początki murowanej siedziby książęcej sięgają połowy XIV wieku, czasów Barnima III (1300–1368) z dynastii Gryfitów. Przez stulecia zamek był wielokrotnie przebudowywany oraz niszczony przez pożary i wojny. Najdotkliwiej ucierpiał pod koniec drugiej wojny światowej, podczas nalotów dywanowych w 1944 roku. Jego odbudowę ukończono w 1980 roku, przywracając mu renesansowy wygląd z XVI stulecia. Obecnie zamek składa się z pięciu skrzydeł otaczających duży i mały dziedziniec i trzech wież, w tym Wieży Dzwonów, przy której znajduje się główne wejście od ul. Korsarzy. Pobudki, jakimi kierowali się artyści przy wyborze zamku, jako motywu przewodniego swoich prac były wielorakie. Pod koniec XIX wieku zainteresowanie zabytkową architekturą wyraźnie wzrosło, co wiązało się niewątpliwie z decyzją z 1873 roku o wyburzeniu fortyfikacji i przeobrażeniu Szczecina w nowoczesny ośrodek wielkomiejski. Widomym znakiem przekształceń urbanistycznych miasta była budowa reprezentacyjnych tarasów widokowych (Hakenterrasse), dzisiejszych Wałów Chrobrego, w latach 1901–1921. Kompozycje malarskie, wiernie odtwarzające detale architektoniczne, miały stanowić artystyczny zapis ulotności, nietrwałości i przemijania. Po pierwszej wojnie światowej dawne budowle zaczęły budzić zainteresowanie nie tylko ze względu na historyczną, ale i patriotyczną wartość. Stanowiły symbol chlubnej przeszłości. Upamiętnianie pozostałości po książęcym rodzie Gryfitów stało się dla szczecińskich artystów niejako spełnieniem patriotycznego obowiązku. Popularnym ujęciem zamku stał się widok Wieży Dzwonów, rozumiany jako symbol minionych, wspaniałych czasów, a także malowany jako ćwiczenie szkolne.

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura: przód obrazu; dolny lewy róg; odręczny, wykonany pędzlem i  farbą w odcieniach zieleni, odautorski: G (S?).Rehbein 32
  2. Napis: na odwrociu, na całej powierzchni sklejki; odręczny napis dużymi literami czerwoną kredką/suchą farbą w 2 wierszach:  Rügenstein Wilhelmstr. 12 
  3. Napis: odwrocie ramy, lewa strona; napis odręczny ołówkiem: Rügenstein, Gr. Wollweberstr

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Rehbein S.

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 37.7 cm, szerokość: 25 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

sklejka

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1932

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/126

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd