
Porwanie
scena mitologiczna
1931
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Zbigniew Pronaszko kształcił się w pracowniach Teodora Axentowicza i Jacka Malczewskiego. Odegrał ważną rolę jako jeden z ojców założycieli formizmu. Aktywnie włączył się tym samym w działania wpływające na kształtowanie się sztuki nowoczesnej w Polsce. W programie ideowym tej grupy znajdujemy definicję pojmowania obrazu jako „logiczne wypełnienie pewnymi określonymi formami pewnej przestrzeni, stanowiące w sposób jednolity, niezmienny organizm”. Stoi za tym postawa nawołująca do postrzegania dzieła jako autonomicznej całości, która nie jest zobowiązana do odzwierciedlania rzeczywistości. Pronaszko ma w swym dorobku szereg rzeźb. Nigdy nie studiował tej techniki, ale zamiłowanie do niej wyniósł z domu. Rozważania nad możliwościami tej materii miały też wpływ na twórczość malarską, co przynosiło ciekawe efekty, zwłaszcza w przedstawieniach ciała kobiecego. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się Akt kobiecy z ok. 1921 roku. Jest to kompozycja jednoplanowa. Na tle draperii siedzi naga kobieta z upiętymi włosami. Lewa ręka jest wyprostowana, modelka się na niej podpiera, co daje poczucie pewnego rodzaju pewności siebie w postawie, prawa ręka ułożona jest za głową. Kobieta spogląda w dół. Wyraz twarzy jest dość neutralny – nie sposób tu mówić o szczególnym zaangażowaniu artysty w ukazanie osobowości czy stanu emocjonalnego. Zdecydowanie ważniejsze dla jest ukazanie ciała, w podobny sposób jak Pronaszko czynił to w rzeźbie. Jest to obraz z okresu widocznego przełomu w jego działalności artystycznej. W tym czasie tworzył portrety w stylistyce bliskiej kubizmowi, a jednocześnie rozpoczął poszukiwania nowych rozwiązań, które przynosiły waloryzowanie barw i bardziej miękkie traktowanie formy. Tak namalowany jest między innymi obraz Dwa akty kobiety z gitarą z 1922 roku.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 68 cm, szerokość: 49 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Pękalski Leonard
1931
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Palessa Wacław
1931
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Onyango, Richard
2009 — 2023
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.