
Maska sirige
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Mit o pochodzeniu masek został zanotowany przez Marcela Griaule’a w latach trzydziestych XX wieku. Wynalazcami masek byli Andumbulu – niskorosły lud mieszkający w buszu. Pewnego dnia, w czasach, gdy Dogonowie mieszkali jeszcze w kraju Mande, dwie kobiety pracujące w polu usłyszały dźwięki bębnów i zaciekawione podążyły za muzyką. Na małej polanie w buszu ujrzały Andumbulu, którzy tańczyli, śpiewali i pili piwo przy ołtarzu buguturu. Obok ołtarza, na żelaznej dolabie (siedzisku) siedział starzec o imieniu Albarga. Andumbulu odprawiali rytuały Sigi na cześć swoich zmarłych i śpiewali podziękowania dla starego Albargi, który dostarczył im piwo z prosa. Kobiety wróciły do wioski, a jedna z nich zrelacjonowała wszystko swojemu mężowi. Ten nakazał jej wrócić do buszu i przynieść przedmioty, o których opowiadała. Kiedy wróciła na miejsce Andumbulu wciąż świętowali. Kobieta chcąc ich przegonić rzuciła kamieniem w starca. Uczestnicy zgromadzenia uciekli przestraszeni, porzucając w popłochu wszystkie rzeczy oraz powalonego kamieniem Albargę. Kobieta ubrała się w znalezione włókna i powróciła do wsi. Wszyscy mieszkańcy przerazili się ogromnie na jej widok i uciekli z wioski. Mężczyźni dostrzegli wówczas potencjał drzemiący w przedmiotach należących wcześniej do Andumbulu, siłę pozwalającą uzyskać dominację i podstępem odebrali je kobiecie. Z obawy przed kobietami i kolejną kradzieżą, ukryli maski w miejscu położonym na uboczu wioski, zwanym potocznie „schroniskiem”. W tym samym miejscu zamieszkał schwytany przez Dogonów Andumbulu Albarga, który wyjaśnił mężczyznom tajemnice związane z maskami oraz nauczył ich właściwego obchodzenia się z nimi. Z czasem w wyniku kolejnych wzajemnych kradzieży, maski rozprzestrzeniły się wśród dogońskich wiosek.
Ewa Prądzyńska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 65.5 cm, szerokość: 15.5 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, maska
Technika
techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
patyna, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1980
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1965 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.