
Szafa
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Władysław Podkowiński rozpoczął edukację artystyczną w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. To właśnie wtedy rozpoczęła się jego słynna przyjaźń z Józefem Pankiewiczem, z którym wyjechał w 1885 roku do Petersburga, gdzie jako wolny słuchacz uczęszczał do pracowni batalisty Bohdana Willewaldego. Mieszkał wówczas w trudnych warunkach i najprawdopodobniej z tego powodu zachorował na gruźlicę. Po powrocie do Warszawy wraz z Pankiewiczem wynajął pracownię przy Kruczej, z której korzystał także Aleksander Gierymski. W 1889 roku wyjechał na prawie dziewięć miesięcy ze swym przyjacielem do Paryża, gdzie mieszał w pracowni Józefa Chełmońskiego. W stolicy Francji polscy artyści poznali malarstwo impresjonistyczne i postimpresjonistyczne. Obydwaj zmuszeni byli wrócić do Warszawy z powodu braku środków do życia. Ich drogi się rozeszły, ale obaj byli prekursorami malarstwa impresjonistycznego w Polsce. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się obraz Przechadzka w lesie, która należy do grupy prac pejzażowych z lata 1893 roku, po powrocie do Polski, kiedy to w twórczości artysty spotykamy zarówno dzieła pozostające pod wpływem impresjonizmu, jak i symbolizmu. Od jesieni 1893 roku do 1894 powstawał Szał uniesienia, jedno z kanonicznych dzieł polskiego symbolizmu. W 1893 roku Podkowiński został zaproszony do majątku Sobótka w sandomierskim, dzięki staraniom Feliksa Jasieńskiego. Stan jego zdrowia się znacznie pogorszył. Mimo to spędzał bardzo dużo czasu w plenerze. W jego pracach widoczna jest droga od realizmu poprzez impresjonizm do symbolizmu chociaż etapy te nie następowały po sobie, do pewnych tendencji wracał w różnych momentach. Przechadzka w lesie jest jednym z takich obrazów, w którym trudno jednoznacznie wskazać granicę pomiędzy realizmem i impresjonizmem.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34 cm, szerokość: 46 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno naklejone na tekturę
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Szmyt, Mateusz
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Szkoła Podstawowa nr 44 im. Antoniego Dobiszewskiego (Warszawa; 1954-)
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Szkoła Podstawowa nr 44 im. Antoniego Dobiszewskiego (Warszawa; 1954-)
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.