treść serwisu

Przechadzka w lesie

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Władysław Podkowiński rozpoczął edukację artystyczną w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. To właśnie wtedy rozpoczęła się jego słynna przyjaźń z Józefem Pankiewiczem, z którym wyjechał w 1885 roku do Petersburga, gdzie jako wolny słuchacz uczęszczał do pracowni batalisty Bohdana Willewaldego. Mieszkał wówczas w trudnych warunkach i najprawdopodobniej z tego powodu zachorował na gruźlicę. Po powrocie do Warszawy wraz z Pankiewiczem wynajął pracownię przy Kruczej, z której korzystał także Aleksander Gierymski. W 1889 roku wyjechał na prawie dziewięć miesięcy ze swym przyjacielem do Paryża, gdzie mieszał w pracowni Józefa Chełmońskiego. W stolicy Francji polscy artyści poznali malarstwo impresjonistyczne i postimpresjonistyczne. Obydwaj zmuszeni byli wrócić do Warszawy z powodu braku środków do życia. Ich drogi się rozeszły, ale obaj byli prekursorami malarstwa impresjonistycznego w Polsce. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się obraz Przechadzka w lesie, która należy do grupy prac pejzażowych z lata 1893 roku, po powrocie do Polski, kiedy to w twórczości artysty spotykamy zarówno dzieła pozostające pod wpływem impresjonizmu, jak i symbolizmu. Od jesieni 1893 roku do 1894 powstawał Szał uniesienia, jedno z kanonicznych dzieł polskiego symbolizmu. W 1893 roku Podkowiński został zaproszony do majątku Sobótka w sandomierskim, dzięki staraniom Feliksa Jasieńskiego. Stan jego zdrowia się znacznie pogorszył. Mimo to spędzał bardzo dużo czasu w plenerze. W jego pracach widoczna jest droga od realizmu poprzez impresjonizm do symbolizmu chociaż etapy te nie następowały po sobie, do pewnych tendencji wracał w różnych momentach. Przechadzka w lesie jest jednym z takich obrazów, w którym trudno jednoznacznie wskazać granicę pomiędzy realizmem i impresjonizmem.

Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

  1. Pieczęć: na verso u dołu z prawej; PRACOWNIA RAM | Oprawa obrazów | MARCEL LEONIAK | Marszałkowska 531 | w Warszawie
  2. Nalepka/naklejka: na verso u dołu pośrodku; częściowo nieczytelna: Skład Papieru | i | Przyborów Artystyczno-Malarskich ...
  3. Pieczęć, nalepka/naklejka: na verso pośrodku z lewej; M.P.Z.| SZCZECIN | Dział Sp | Nr 50

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Podkowiński Władysław (1866–1895)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 34 cm, szerokość: 46 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno naklejone na tekturę

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1885

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/455

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd