
Portret Jurgi Valentina Winthera
portret męski
przed 1618
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe
Adam Rubach (1586–1638), syn koszalińskiego rajcy Martina Rubacha i Anny z Podewilsów, w wieku 18 lat rozpoczął naukę w Gdańskim Gimnazjum Akademickim, gdzie ukończył kursy filozofii u Bartholomäusa Keckermanna (około 1572–1609) oraz medycyny u lekarza i anatoma Joachima Oelhafa (1570–1630). W 1608 roku wyjechał na studia medyczne do Wittenbergi, a następnie do Montpellier we Francji. Po otrzymaniu tam tytułu doktora medycyny w 1613 roku, podróżował po Włoszech spędzając rok w Padwie na pogłębianiu wiedzy medycznej. Wróciwszy do Koszalina został przybocznym medykiem księcia Franciszka I (1577–1620) i Anny Marii Brandenburskiej (1567–1618), wdowy po Barnimie X (1549–1603). Był też fizykiem miejskim, czyli lekarzem odpowiedzialnym za higienę komunalną i nadzór epidemiologiczny. W 1618 roku, gdy Franciszek I objął władzę w Szczecinie, Rubach przeniósł się wraz z nim do stolicy Pomorza jako lekarz nadworny. Po śmierci księcia pełnił tę funkcję również u boku Bogusława XIV (1580–1637). W 1628 roku został członkiem kapituły Fundacji Mariackiej w Szczecinie oraz prowizorem Pedagogium Książęcego.
Obraz namalowany został w konwencji reprezentacyjnego portretu dworskiego wykształconego w 4. ćwierci XVI wieku. Adam Rubach stoi sztywno wyprostowany, prawą rękę wspartą ma na boku, w geście akimbo, wyrażającym dumę i ostentację, a lewą na rękojeści rapiera, atrybucie szlachcica. O wysokiej pozycji społecznej i zamożności portretowanego świadczy ubiór z kosztownej tkaniny, zdobiony misterną koronką oraz upiętymi efektownie złotymi łańcuchami i medalionem z portretem księcia, najpewniej Franciszka I.
W zbiorach muzeum, pod numerem MNS/Szt/1165, znajduje się również portret pierwszej żony Adama Rubacha, Anny Marii Schultz (1597–1631).
Monika Frankowska-Makała
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 110 cm, szerokość: 86 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
przed 1618
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany malarz pomorski
1631
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany malarz pomorski
1668
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.