![MNS/Szt/1165 Portret Anny Marii Rubach - ujęcie z przodu; Młoda kobieta o szczupłej jasnej twarzy, ukazana w ujęciu do kolan, stoi z prawą ręką wspartą na stoliku przykrytym czerwoną tkaniną. W lewej ręce, zgiętej w łokciu, trzyma haftowane, obszyte koronką rękawiczki. Ubrana jest w suknię z czarnej tkaniny w fakturowe wzory składającą się ze spódnicy o charakterystycznym kształcie odwróconej litery U oraz obcisłego, zabudowanego pod szyję stanika. Rozcięte, sięgające łokci rękawy sukni wierzchniej odsłaniają ozdobne rękawy sukni spodniej, uszyte z kontrastującej z czernią srebrzystej tkaniny, ukośnie nacinanej i gęsto naszywanej złotą pasmanterią. Przód stanika zdobiony jest szerokim złotym galonem. Mankiety sukni obszyte zostały szeroką, misternie wykonaną koronką igłową typu reticella. Podobna koronka zdobi podwójną, miękko układająca się krezę oraz czepiec. Kreza częściowo przysłania zawinięty kilkakrotnie wokół szyi sznur dużych pereł. Głównym elementem biżuteryjnym stroju jest poczwórny złoty łańcuch z dużych, naprzemiennie profilowanych i skręcanych ogniw, spięty pośrodku. Zawieszono na nim okrągły, złoty medal w zdobionej perłami ażurowej oprawie, z popiersiem kobiety w kapeluszu i z krezą wokół szyi. Od medalionu łańcuch spływa w dół, poniżej talii, na nim podwieszona jest okazała złota moneta – siedemnastowieczny portugał, z równoramiennym krzyżem na rewersie i widocznym fragmentem inskrypcji: „[…] MINVS PORTIGISE […] ANNO 16 [...]”. Nadgarstki Anny Marii zdobi para złotych bransolet zbudowanych z prostokątnych plakietek wypełnionych renesansowym ornamentem, połączonych parami łańcuszków o splocie pancerzowym. Pierścienie są widoczne na kciuku i małym palcu prawej dłoni oraz wskazującym, serdecznym i małym lewej. W górnej partii pola obrazowego wyobrażono schematycznie oliwkową kotarę tworzącą wewnętrzną ramę obrazu. Na ciemnym tle po lewej stronie umieszczono herb z parą czarnych jodeł (?) na srebrnym tle. Przy klejnocie umieszczono inicjały: „A.M.” po lewej stronie, „S.” po prawej, a pod herbem datę „1631” oraz wiek portretowanej (34 lata).](/brepo/panel_repo/2024/02/14/5omexf/contain-360-1000-max-mns-szt-1165-diga6930-m.jpg)
Portret Anny Marii Rubach
1631
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe
Adam Rubach (1586–1638), syn koszalińskiego rajcy Martina Rubacha i Anny z Podewilsów, w wieku 18 lat rozpoczął naukę w Gdańskim Gimnazjum Akademickim, gdzie ukończył kursy filozofii u Bartholomäusa Keckermanna (około 1572–1609) oraz medycyny u lekarza i anatoma Joachima Oelhafa (1570–1630). W 1608 roku wyjechał na studia medyczne do Wittenbergi, a następnie do Montpellier we Francji. Po otrzymaniu tam tytułu doktora medycyny w 1613 roku, podróżował po Włoszech spędzając rok w Padwie na pogłębianiu wiedzy medycznej. Wróciwszy do Koszalina został przybocznym medykiem księcia Franciszka I (1577–1620) i Anny Marii Brandenburskiej (1567–1618), wdowy po Barnimie X (1549–1603). Był też fizykiem miejskim, czyli lekarzem odpowiedzialnym za higienę komunalną i nadzór epidemiologiczny. W 1618 roku, gdy Franciszek I objął władzę w Szczecinie, Rubach przeniósł się wraz z nim do stolicy Pomorza jako lekarz nadworny. Po śmierci księcia pełnił tę funkcję również u boku Bogusława XIV (1580–1637). W 1628 roku został członkiem kapituły Fundacji Mariackiej w Szczecinie oraz prowizorem Pedagogium Książęcego.
Obraz namalowany został w konwencji reprezentacyjnego portretu dworskiego wykształconego w 4. ćwierci XVI wieku. Adam Rubach stoi sztywno wyprostowany, prawą rękę wspartą ma na boku, w geście akimbo, wyrażającym dumę i ostentację, a lewą na rękojeści rapiera, atrybucie szlachcica. O wysokiej pozycji społecznej i zamożności portretowanego świadczy ubiór z kosztownej tkaniny, zdobiony misterną koronką oraz upiętymi efektownie złotymi łańcuchami i medalionem z portretem księcia, najpewniej Franciszka I.
W zbiorach muzeum, pod numerem MNS/Szt/1165, znajduje się również portret pierwszej żony Adama Rubacha, Anny Marii Schultz (1597–1631).
Monika Frankowska-Makała
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 110 cm, szerokość: 86 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1631
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1668
Muzeum Narodowe w Szczecinie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna