
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Od neofiguracji do współczesności – kondycja człowieka w sztuce
Teresa Pągowska (1926–2007) ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Poznaniu dyplomem w pracowni prof. Wacława Taranczewskiego w 1951 roku. Zawodowo, także jako wykładowczyni akademicka, związała się ze środowiskiem artystycznym Trójmiasta, gdzie uczestniczyła w grupie skupionej wokół wybitnego malarza Piotra Potworowskiego. Wykładała w Gdańsku, Łodzi i w końcu na ASP w Warszawie. Od początku swej kariery brała aktywny udział w życiu artystycznym. W latach 1950–1954 uczestniczyła w dorocznych Ogólnopolskich Wystawach Plastyki. W roku 1955 wystawiła swoje obrazy w Arsenale na słynnej ekspozycji Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi, która stała się symbolem buntu wobec socrealizmu i początkiem artystycznej odwilży w okresie poststalinowskim. W roku 1959 Pągowska uczestniczyła w Biennale Młodych w Paryżu, a w 1961 roku została zaproszona przez krytyka Petera Selza (1919–2019) do udziału w wystawie Fifteen Polish Painters w nowojorskim Museum of Modern Art wraz z piętnastoma innymi polskimi artystami.
Czas PRL był trudnym dla sztuki, a szczególnie dla kobiety, starającej się wypracować swoje miejsce w mocno konserwatywnym, zmaskulinizowanym środowisku artystycznym. Filip Pągowski, syn artystki wspomina: „Była jedną z nielicznych artystek w Polsce z taką pozycją (…). Umiała jednak walczyć o siebie i swoją twórczość, także za granicą. Przez wiele lat miała dobrą galerię w Szwajcarii, wystawy indywidualne w Paryżu i w innych miastach Europy, trafiała do ważnych kolekcji. Wszystko to będąc artystką z kraju komunistycznego, gdzie załatwienie czegokolwiek było problemem, a dla Zachodu wszyscy byliśmy lekko podejrzani, obcy. Nie mówiła o tym wiele, ale wiem, że zdarzało się, że polscy mężczyźni malarze potrafili jej czasem dokuczyć; może czuli się zagrożeni przez jej sztukę? Wtedy równość płci polegała głównie na tym, że się kobiety przepuszczało w drzwiach czy całowało w rękę, ale nie dopuszczało do udziału w życiu publicznym na równi. To wszystko wymagało od niej wygenerowania olbrzymiej dodatkowej energii”.
Obraz Kobieta-kogut (1979), będący w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, jest jednym z charakterystycznych dla Teresy Pągowskiej i zdaje się świetnie ilustrować samą autorkę i jej nastawienie do życia. Tytuł sugeruje osobę zdeterminowaną, dążącą do niezależności. Kobieta-kogut może symbolizować buntowniczą, nieugiętą postawę wobec społecznych norm. Skłania też do refleksji nad kwestią równości płci, wskazując, że kobiety mogą być równie silne, dominujące i nieustraszone jak mężczyźni.
Pągowską interesował człowiek, postać ludzka, głównie kobieca, której nadała nową, spektakularną formę ufundowaną na podstawach koloryzmu i balansującą między figuracją i abstrakcją. Klasyczny temat przetworzyła na język nowoczesności i odnalazła sobie tylko właściwy styl uznany za wyjątkowe zjawisko we współczesnej sztuce polskiej. Obrazy Pągowskiej to wyjątkowa, artystyczna ekwilibrystyka w utrzymaniu równowagi między widzialnym i ukrytym, pięknem i brzydotą, konkretem i niedopowiedzeniem.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 130 cm, szerokość: 120 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Lewiński, Sławomir
1962
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Szamborski, Wiesław
1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.