
Rozeta do obuwia księcia Franciszka I (1577-1620)
1601 — 1616
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Klejnoty i stroje książąt pomorskich
Cały strój był z pięknej kwiecistej złotej sztuki materiału, ze złotożółtymi jedwabnymi pończochami i podwiązkami, obszytymi złotą koronką: Na głowie taka sama czapka, przyozdobiona wstążką wysadzaną pięknymi dużymi cennymi diamentami i pękiem czarnych piór czaplich*. Tak w relacji z ceremonii pogrzebowej księcia pomorskiego Franciszka I opisano ubiór, w którym go pochowano. Opis ten zgadza się z pośmiertnym wizerunkiem księcia z 1621 roku, zachowanym w zbiorach katedry w Merseburgu. Nieznany artysta z niezwykłą precyzją oddał strój księcia, w tym zdobiące kołpak klejnoty: egretę oraz komplet trzynastu rozet zdobionych barwną emalią, diamentami i perłami, upiętych na wstążce okalającej otok.
Strój grobowy Franciszka I składał się w większości z tych samych elementów, które tworzyły reprezentacyjny strój księcia noszony za życia. Niektóre jego części, w tym klejnoty zdobiące kołpak, można zidentyfikować na niezachowanym całopostaciowym portrecie księcia z 1616 roku, namalowanym przez nadwornego malarza Johanna Leonischa (Leninisiusa).
Inni książęta pomorscy również byli chowani najczęściej w ubiorach noszonych za życia. Strój Franciszka I, podobnie jak jego brata Filipa II, utrzymany był w tonacji czarno-złotej, bardzo modnej na przełomie XVI/XVII wieku, ale ubiory innych władców pochowanych w krypcie kościoła zamkowego były także w różnych odcieniach zieleni lub czerwieni. Zawsze jednak były to stroje reprezentacyjne, bogato przystrojane złotą pasmanterią lub haftami, a także kosztownymi klejnotami. Chodziło bowiem o to, by władca prezentował się podczas ostatniej ceremonii z całym należytym mu splendorem.
Monika Frankowska-Makała
*Die Personalien und Leichen-Processionen der Herzoge von Pommern und ihrer Angehörigen aus den Jahren 1560 bis 1663, ges. v. U. von Behr Negendank-Semlow, J. von Bohlen-Bohlendorf, Halle 1869, s. 347.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 2.3 cm, szerokość: 4.5 cm
Rodzaj obiektu
klejnot, biżuteria, ozdoba nakrycia głowy
Technika
kameryzowanie, emalia żłobkowa, emalia korpusowa, cyzelowanie, fakturowanie, odlew
Tworzywo / materiał
diament, emalia transparentna zielona, emalia transparentna niebieska, emalia transparentna czerwona, emalia opakowa jasnozielona, emalia opakowa turkusowa, emalia opakowa niebieska, emalia opakowa czarna, emalia opakowa biała, złoto
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1601 — 1616
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Mores, Jacob starszy
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Mores, Jacob starszy
około 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.