And his name is forty and four
koniec XX wieku
Museum of the history of Polish Jews
„Deseczki” to obiekty, które Krystiana Robb-Narbutt tworzyła od połowy lat 70. XX wieku z myślą o konkretnych osobach jako wyraz bliskości i przyjaźni. Są to obrazy o niewielkich wymiarach, z kompozycją barwną i dedykacjami – najczęściej stanowiącymi element kompozycji – umieszczonymi na obramieniu. Pięć takich obrazów, znajdujących się w zbiorach Muzeum POLIN, artystka podarowała Teodorowi Bokowi, wybitnemu artyście polskiemu pochodzenia żydowskiego, emigrantowi marcowemu, z którym artystka przyjaźniła się od lat 60. XX wieku. Muzeum POLIN zgromadziło reprezentatywną kolekcję dzieł Teodora Boka, a prace Krystiany Robb-Narbutt są jej ważnym uzupełnieniem. Ten wydawałoby się niepozorny zestaw stanowi rzadki przykład budowania i utrzymywania relacji przez artystów pochodzenia żydowskiego naznaczonych trudnymi doświadczeniami w realiach ówczesnej Polski.
Sztuka Krystiany Robb-Narbutt była rodzajem dziennika – jest w głównej mierze autobiograficzna i historiograficzna. Duże znaczenie dla twórczości artystki miały tragiczne doświadczenia wojenne i powojenne jej bliskich – polskich Żydów. Cała jej rodzina podczas II wojny światowej znalazła się w getcie warszawskim, z którego uratowała się tylko matka Krystiany – Franciszka. Urodzony po wojnie brat artystki wyemigrował z Polski po Marcu 1968 roku. Sama artystka była bardzo zaangażowana politycznie i społecznie – na skutek udziału w protestach studenckich w marcu 1968 roku trafiła na kilka miesięcy do więzienia, co także znalazło odbicie w jej twórczości. Krystiana Robb-Narbutt była przedstawicielką tzw. drugiego pokolenia, czyli artystów podejmujących kwestię Zagłady na podstawie przeżyć najbliższej rodziny, najczęściej rodziców. Pokolenie to dorastało w poczuciu pustki po najbliższych. Tym ważniejsze było budowanie i utrzymywanie relacji przyjacielskich z innymi członkami zdziesiątkowanej społeczności żydowskiej.
Charakterystyczna dla twórczości Krystiany Robb-Narbutt była ascetyczność kompozycji – bardzo uproszczone pejzaże, wyekstrahowane z nich pojedyncze elementy – kamień, droga, pole – a także charakterystyczne drobne obiekty-gabloty, w których wykorzystywała pojedyncze znalezione przedmioty.
Krystiana Robb-Narbutt (ur. 1945 w Warszawie, zm. 2006 tamże) – malarka, rysowniczka, twórczyni obiektów malarsko-rzeźbiarskich i tkanin, pisarka i poetka. W latach 1965–1971 studiowała na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych malarstwo, grafikę oraz tkaninę artystyczną. Razem z Jerzym Kaliną, Maciejem Łubowskim i Ireneuszem Szubertem założyła grupę młodych malarzy „Sejf”. Była też związana z ruchem „O poprawę”. W 2005 roku wraz z Krystyną Piotrowską zainicjowała instalacje „in situ” w opuszczonych kamienicach przy ul. Próżnej w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, za co otrzymały nagrodę Klubu Krytyki Artystycznej Pokaz.
W 2008 roku artystka została pośmiertnie odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi na rzecz przemian demokratycznych i osiągnięcia w pracy zawodowej.
Prace twórczyni zostały pokazane na retrospektywnej wystawie „Krystiana Robb-Narbutt. Nostalgia jest gdzie indziej” w Zachęcie – Państwowej Galeria Sztuki w 2003 roku, a jej postać inspirowała zarówno krytyków sztuki (książka „Krystiana Robb-Narbutt. Rysunki, przedmioty, pracownia”, red. Dorota Jarecka, Wanda Siedlecka, Warszawa 2012), jak i artystów (projekt fotograficzny Nicolasa Grospierre’a „Pracownia”, 2010, czy spektakl „Cień dotyka mnie”, reż. Piotr Lachmann, Videoteatr Poza, 2004).
Małgorzata Bogdańska-Krzyżanek
18th century
Castle Museum in Łańcut
20 c.
Museum of the history of Polish Jews
1709
National Museum in Szczecin
DISCOVER this TOPIC
Castle Museum in Łańcut
DISCOVER this PATH
Educational path