treść serwisu

Bracia Seidenbeutlowie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Efraim i Menasze Seidenbeutlowie (Warszawa 1902 – KL Flossenburg 1945) w 1921 r. rozpoczęli naukę malarstwa w Warszawskiej Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych pod kierunkiem Miłosza Kotarbińskiego. Jeszcze przed rozpoczęciem studiów debiutowali w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych, gdzie w 1923 r. przygotowali wystawę swego przedwcześnie zmarłego starszego brata, malarza Józefa Seidenbeutla. Menasze został przyjęty na wydział malarstwa i rysunki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1923 r., a Efraim – rok później. Bracia byli bardzo aktywni w kręgach artystycznych Warszawy, m.in. byli członkami ugrupowania „Szkoła Warszawska”.
Bywali na wielu plenerach m.in. w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, na Śląsku i nad Bałtykiem (na Helu). Swoje prace wystawiali m.in. w TZSP oraz w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie (tam mieli w 1935 r. wystawę indywidualną), TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu – a także za granicą. W malarstwie interesowały ich pejzaże, martwe natury, rzadziej kompozycje figuralne. Najważniejsze były dla nich kolor i światło.
Bliźniacy często malowali razem, sygnowali wtedy swe obrazy jedynie nazwiskiem. Malowane razem dzieła braci są przykładem fenomenu wspólnej twórczości malarskiej.
Po wybuchu II wojny św. Seidenbeutlowie znaleźli się w Białymstoku, byli tam też kiedy wkroczyli tam Niemcy. Przetrwali getto, zostali wywiezieni do obozu koncentracyjnego w Stutthofie, potem w Auschwitz. Zostali bestialsko zamordowani w kwietniu 1945 r.

Obiekty

1
weduta - Zimowy miejski pejzaż ujęty z podwyższonego punktu widzenia. Na pierwszym planie plac pokryty szaro-białym śniegiem, przez który chłopiec ciągnie drewniane sanki. Sylwetka chłopca mała, nakreślona kilkoma pociągnięciami pędzla. Plan przecięty jest ukośnie linią ciemnej, odśnieżonej uliczki, po obu jej stronach rosną niewysokie drzewa z bezlistnymi koronami. Wzdłuż drogi stoją trzy wysokie uliczne latarnie. Ulicą jedzie zielone auto, wzdłuż jezdni idą ludzie – 3 sylwetki ujęte w całej postaci, pośrodku postać kobiety z dziecięcym wózkiem. Około ¼ wysokości obrazu ponad drzewami i ulicą widać szaro-żółto-zielonkawy płot za którym widoczna jest kępa bezlistnych drzew i gęsta zabudowa miasta. Widać mury kamienic i ich ośnieżone dachy. Za kępą drzew widać dwa wysokie budynki. Ponad dachami szeroki pas zamglonego, szarego, pochmurnego nieba. Kompozycja malowana swobodnie, z widocznymi pociągnięciami pędzla, miejscami fakturowo. Dominuje biel i jej odcienie przełamane czernią, szarością, odcieniami żółci, czerwieni.

Miejska uliczka

Pejzaż miejski zimą, weduta

Seidenbeutel, Efraim

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 1 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+