treść serwisu

,,Deseczki'' Krystiany Robb-Narbutt Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

„Deseczki” to obiekty, które Krystiana Robb-Narbutt tworzyła od połowy lat 70. XX wieku z myślą o konkretnych osobach jako wyraz bliskości i przyjaźni. Są to obrazy o niewielkich wymiarach, z kompozycją barwną i dedykacjami – najczęściej stanowiącymi element kompozycji – umieszczonymi na obramieniu. Pięć takich obrazów, znajdujących się w zbiorach Muzeum POLIN, artystka podarowała Teodorowi Bokowi, wybitnemu artyście polskiemu pochodzenia żydowskiego, emigrantowi marcowemu, z którym artystka przyjaźniła się od lat 60. XX wieku. Muzeum POLIN zgromadziło reprezentatywną kolekcję dzieł Teodora Boka, a prace Krystiany Robb-Narbutt są jej ważnym uzupełnieniem. Ten wydawałoby się niepozorny zestaw stanowi rzadki przykład budowania i utrzymywania relacji przez artystów pochodzenia żydowskiego naznaczonych trudnymi doświadczeniami w realiach ówczesnej Polski.
Sztuka Krystiany Robb-Narbutt była rodzajem dziennika – jest w głównej mierze autobiograficzna i historiograficzna. Duże znaczenie dla twórczości artystki miały tragiczne doświadczenia wojenne i powojenne jej bliskich – polskich Żydów. Cała jej rodzina podczas II wojny światowej znalazła się w getcie warszawskim, z którego uratowała się tylko matka Krystiany – Franciszka. Urodzony po wojnie brat artystki wyemigrował z Polski po Marcu 1968 roku. Sama artystka była bardzo zaangażowana politycznie i społecznie – na skutek udziału w protestach studenckich w marcu 1968 roku trafiła na kilka miesięcy do więzienia, co także znalazło odbicie w jej twórczości. Krystiana Robb-Narbutt była przedstawicielką tzw. drugiego pokolenia, czyli artystów podejmujących kwestię Zagłady na podstawie przeżyć najbliższej rodziny, najczęściej rodziców. Pokolenie to dorastało w poczuciu pustki po najbliższych. Tym ważniejsze było budowanie i utrzymywanie relacji przyjacielskich z innymi członkami zdziesiątkowanej społeczności żydowskiej.
Charakterystyczna dla twórczości Krystiany Robb-Narbutt była ascetyczność kompozycji – bardzo uproszczone pejzaże, wyekstrahowane z nich pojedyncze elementy – kamień, droga, pole – a także charakterystyczne drobne obiekty-gabloty, w których wykorzystywała pojedyncze znalezione przedmioty.
Krystiana Robb-Narbutt (ur. 1945 w Warszawie, zm. 2006 tamże) – malarka, rysowniczka, twórczyni obiektów malarsko-rzeźbiarskich i tkanin, pisarka i poetka. W latach 1965–1971 studiowała na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych malarstwo, grafikę oraz tkaninę artystyczną. Razem z Jerzym Kaliną, Maciejem Łubowskim i Ireneuszem Szubertem założyła grupę młodych malarzy „Sejf”. Była też związana z ruchem „O poprawę”. W 2005 roku wraz z Krystyną Piotrowską zainicjowała instalacje „in situ” w opuszczonych kamienicach przy ul. Próżnej w ramach Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, za co otrzymały nagrodę Klubu Krytyki Artystycznej Pokaz.
W 2008 roku artystka została pośmiertnie odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi na rzecz przemian demokratycznych i osiągnięcia w pracy zawodowej.
Prace twórczyni zostały pokazane na retrospektywnej wystawie „Krystiana Robb-Narbutt. Nostalgia jest gdzie indziej” w Zachęcie – Państwowej Galeria Sztuki w 2003 roku, a jej postać inspirowała zarówno krytyków sztuki (książka „Krystiana Robb-Narbutt. Rysunki, przedmioty, pracownia”, red. Dorota Jarecka, Wanda Siedlecka, Warszawa 2012), jak i artystów (projekt fotograficzny Nicolasa Grospierre’a „Pracownia”, 2010, czy spektakl „Cień dotyka mnie”, reż. Piotr Lachmann, Videoteatr Poza, 2004).
Małgorzata Bogdańska-Krzyżanek

Obiekty

0
Niewielki obrazek o horyzontalnej kompozycji w stonowanych barwach granatu, błękitu, bieli i brązu. Został on podzielony na 3 prostokątne pola - na samym dole, w około 1/5 poziomy pas w kolorze brązowym, a pozostałe 4/5 na pionowo pół - lewa część jest granatowa, prawa - błękitna. Cała powierzchnia jest pokryta równomiernymi, gęstymi, małymi plamkami z białej farby.  W części lewej widoczny jest brązowy trójkątny niewielki kształt, nad nim, ukośnie została napisana liczba ,,44'' oraz kilka białych, grubych, ukośnych kresek. W części prawej - analogiczny brązowy trójkątny kształt, jednak kilkukrotnie większy, na nim napis: ''a | imię | jego | czterdzieści | i | cztery''. Ukośnie, przez całe to pole biegnie zygzakowata biała linia. Dookoła całej kompozycji, bezpośrednio na tyle, biegnie w sposób ciągły biały napis wykonany minuskułą: ,,Teodorowi znawcy piramid ten skromny dowód na ich istnienie przekazuję Krystiana Robb-Narbutt z warszawy w polsce czyli nigdzie na ulicy aldony roku 1996''.

A imię jego czterdzieści i cztery

martwa natura

Robb-Narbutt, Krystiana

1996

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Niewielki obrazek o horyzontalnej kompozycji w stonowanych barwach szarości, złamanej bieli, szarego błękitu. U dołu, w około 1/4 kompozycji stanowi ciemnoszary, jednolity pas (parapet), na którym, w centralnej części stoi namalowana w sposób schematyczny granatowa doniczka. Z doniczki wyrasta niewielka rozkrzewiona roślina o zarysowanych zielonych łodygach i liściach oraz czerwonych pędach, które są jedynym barwniejszym akcentem kolorystycznym. Roślina stoi na tle podzielonym białymi, pionowymi liniami na 3 równe części i obramowanym na biało (okno). W każdym z trzech powstałych z tego podziału pól widoczne jest jasnoszare tło z nieregularnym białym i szarym plamkowaniem o różnej wielkości. W tle, w poprzek, półkoliście, biegnie biało-niebieska szeroka linia.

Martwa natura z tęczą

martwa natura

Robb-Narbutt, Krystiana

1988

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Niewielki obrazek o poziomej kompozycji, która podzielona została horyzontalnie, mniej więcej w połowie, na dwie części. Dolna część (woda) jest w tonacji od ciemnej zieleni (u góry) do barwy błękitno-fioletowej (u dołu) w miejscowymi rozbieleniami. Górna (niebo) - jest bardziej jednolita, cała w kolorze jasno-szaro-zielonym z bardzo niewielkimi gradientami tej barwy. Na całe tło nałożone zostało białe punktowanie - gęstsze w części dolnej. W środku kompozycji namalowana została, w sposób bardzo uproszczony, niewielka żaglówka. Widać ciemnoszary, szkicowy kontur wypełniony białą farbą. Górna część pracy pokryta jest także równomiernie ukośnymi białymi kreskami (deszcz). Dookoła całej kompozycji namalowany został niewielki pasek ramki w kolorze tła, w niektórych częściach bardziej rozbielony, na którym białą minuskułą został umieszczony napis biegnący w sposób ciągły dookoła: ,,Teodorowi prawdziwemu romantykowi sen o samotnym białym żaglu namalowany pewnego [...] wieczoru ofiarowuje - Krystiana 1991''.

Sen o samotnym białym żaglu

martwa natura

Robb-Narbutt, Krystiana

1991

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Pozioma kompozycja tego niewielkiego obrazka została podzielona poziomo na 2 części. Około 1/3 od dołu zajmuje jednolity, zielony pas (ziemia), pozostałe 2/3 są wypełnione szaro-niebieskim kolorem pokrytym równomiernie, gęsto, małymi, białymi plamkami (niebo). Na tle nieba, w centralnej części, bliżej pasa zieleni, został umieszczony uproszony kształt samolotu w kolorze złotym. Cała kompozycja otoczona jest bordiurą z napisem wykonanym minuskułą biegnącym w sposób ciągły dookoła: ,,michałowi pewnego spaceru wspomnienie pewnego spaceru michałowi ofiaruje - Krystiana''. Litery zostały wydrapane na pasku naniesionym białą farbą na kompozycję, więc mają barwę tła - albo zieloną albo szaro-niebieską.

Pewnego spaceru wspomnienie

pejzaż

Robb-Narbutt, Krystiana

początek XXI wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Niewielki obrazek o kompozycji pionowej w stonowanych barwach. Centrum kompozycji stanowi niewielka doniczka w kolorze rozbielonej szarości. Z niej wyrasta roślina o podwójnych zielono-brązowych pędach.  W ziemię w doniczce, obok rośliny jest wbita etykieta z datą: 1985. Doniczka stoi na  jasnej podstawce o niebieskawym rancie, umieszczonej jednolicie na szarym tle (półki? parapetu?). Tłem jest płaszczyzna w kolorze jasnoszarym pokryta w całości białym plamkowaniem, otoczona czarna ramką z białym napisem wykonanym minuskułą, biegnącym w sposób ciągły dookoła: ,,michałowi zimową martwą naturę z kaktusem [...] dwa kaktusy złączone [...]''.

Martwa natura z kaktusem

martwa natura

Robb-Narbutt, Krystiana

1985

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 5 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd