treść serwisu

Jankiel Adler Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Jankiel Adler (1895–1949) w latach 1919–1920 był obok Marka Szwarca, Mojżesza Brodersona, Icchaka V. Braunera i Henryka Barcińskiego założycielem awangardowej grupy Jung Idysz, współautorem wydawanego przez nią almanachu „Jung Idysz”, w którym pojawiały się nie tylko jego grafiki, ale także teksty dotyczące sztuki żydowskiej, m.in. poświęcone Markowi Chagallowi. W 1919 r. Adler wyjechał do Niemiec, stał się częścią awangardy artystycznej, m.in. z kręgu Paula Klee, powołanego w 1931 r. na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, gdzie Klee miał pracownię tuż obok atelier Adlera.
Po dojściu Hitlera do władzy Klee i Adler, zaliczeni przez nazistów do twórców „sztuki zdegenerowanej”, opuścili Niemcy. Adler mieszkał w Polsce (w 1935 r. miał wystawę w Warszawie w Łodzi), później od 1937 roku w Paryżu. Po wybuchu II wojny światowej zgłosił się do armii polskiej we Francji, później wraz z nią znalazł się w Wielkiej Brytanii.
Stefan Themerson, który spotykał Adlera w Londynie, pisał o jego obrazach: „Specjalnie mówię «przedmioty sztuki», nie zaś «dzieła sztuki», żeby zaakcentować to, że obrazy Adlera są przedmiotami. Przedmiotami, które można i trzeba wziąć do ręki. […] W wypadku Adlera – argument dotykania, przeżycie dotknięcia powierzchni płótna może odegrać decydująca rolę. […] Jankiel Adler rzemiosłem, grubą, ciężką materią malarską, uprzedmiotowieniem obrazu przekonywa nas o jego istnieniu naprawdę” (S. Themerson, „Z wielu możliwych spojrzeń na artystę – jedno”, w: idem, „Generał Piesc i inne opowiadania”, Warszawa 1980, s. 195). Ta zwięzła charakterystyka późnej twórczości Adlera jest także wnikliwym komentarzem do obrazu ze zbiorów Muzeum POLIN.
RP

Obiekty

3
kompozycja figuralna - Kompozycja z figurą ludzką, ujętą frontalnie, w całej postaci. Monumentalna sylwetka kobiety (?) narysowana jest mocnym, czarnym konturem, forma uproszczona i zgeometryzowana. Sylwetka nie ma głowy i szyi. Z prawej strony postaci, oddzielnie okrągła głowa na długim, ukośnie biegącym kiju. W tle szerokie pionowe linie tworzą ramę dla figury.

Figura siedząca

kompozycja figuralna

Adler, Jankiel

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Ujęcie lica. Kompozycja abstrakcyjno-figuralna.

Kompozycja

obraz

Adler, Jankiel

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

obraz - Na ciemnozielonym tle zawieszona jest barwna serweta z kwiatowym wzorem, obrębiona białą koronkową nicią (kordonkiem?). Przed nią, na drewnianym stole widać, w pozornym nieładzie, przedmioty: od lewej stoi besaminka (balsaminka), dalej leży przewrócony brązowy pojedynczy świecznik. Na pierwszym planie pośrodku, z prawej na małym niebieskim z ozdobną pomarańczowo-czerwoną linią talerzyku deserowym, nakrytym białą serwetką leży owoc cytrusowy (etrog). W głębi, na tle serwety umieszczony prawie poziomo, przecinający kompozycję obrazu, wąski, ciasno skręcony bukiet (lulaw), obok leży gałązka mirtu.Faktura obrazu, dzięki użyciu piasku, mocnym impastom i wydrapanym w farbie liniom jest wyrazista, ornamentalna i zróżnicowana.

Martwa natura (Sukot)

obraz

Adler, Jankiel

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 3 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+