treść serwisu

Kompozycja

obraz

Jest częścią kolekcji: Jankiel Adler

Nota popularyzatorska

Jankiel Adler (1895–1949) w latach 1919–1920 był obok Marka Szwarca, Mojżesza Brodersona, Icchaka V. Braunera i Henryka Barcińskiego założycielem awangardowej grupy Jung Idysz, współautorem wydawanego przez nią almanachu „Jung Idysz”, w którym pojawiały się nie tylko jego grafiki, ale także teksty dotyczące sztuki żydowskiej, m.in. poświęcone Markowi Chagallowi. W 1919 r. Adler wyjechał do Niemiec, stał się częścią awangardy artystycznej, m.in. z kręgu Paula Klee, powołanego w 1931 r. na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, gdzie otrzymał pracownię obok atelier Adlera. Twórczość Klee zainspirowała Adlera do poszukiwań nowych rozwiązań malarskich, jedną z powstałych wówczas prac jest „Kompozycja” o skomplikowanej i nowatorskiej technice malarskiej. Barbara Brus-Malinowska w ekspertyzie pisała: „Prezentowany obraz […] jest logiczną kontynuacją twórczości Adlera, poddaną nowym, bardzo bogatym doświadczeniom oraz bez wątpienia wynikiem teoretycznych rozważań obu artystów. Ta wyjątkowa «lekcja» malarstwa abstrakcyjnego w znacznym stopniu wpłynęła na dalszą twórczość malarską Jankiela Adlera”.

Po dojściu Hitlera do władzy Klee i Adler, zaliczeni przez nazistów do twórców „sztuki zdegenerowanej”, opuścili Niemcy. Adler mieszkał w Polsce (w 1935 r. miał wystawę w Warszawie) i w Paryżu. Po wybuchu II wojny światowej zgłosił się do armii polskiej we Francji, później wraz z nią znalazł się w Wielkiej Brytanii.

Stefan Themerson, który spotykał Adlera w Londynie, pisał o jego obrazach: „Specjalnie mówię «przedmioty sztuki», nie zaś «dzieła sztuki», żeby zaakcentować to, że obrazy Adlera są przedmiotami. Przedmiotami, które można i trzeba wziąć do ręki. […] W wypadku Adlera – argument dotykania, przeżycie dotknięcia powierzchni płótna może odegrać decydująca rolę. […] Jankiel Adler rzemiosłem, grubą, ciężką materią malarską, uprzedmiotowieniem obrazu przekonywa nas o jego istnieniu naprawdę” (S. Themerson, „Z wielu możliwych spojrzeń na artystę – jedno”, w: idem, „Generał Piesc i inne opowiadania”, Warszawa 1980, s. 195). Ta zwięzła charakterystyka późnej twórczości Adlera jest także wnikliwym komentarzem do obrazu ze zbiorów Muzeum POLIN.

Renata Piątkowska 



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na licu, w prawym dolnym rogu; czerwoną farbą: Adler
  2. Nalepka/naklejka: na odwrocie, u góry, po prawej; naklejka identyfikacyjna: JANKIEL ADLER | 1895–1949 | Kompozycja (Figura), 1931/32 | Technika mieszana, gips, olej na tekturze | naklejonej na sklejkę, | 65.5 x 50.0 cm, | sygn. p.d. ΓÇÿAdler’
  3. Napis: na odwrocie, u góry, na sklejce; nazwisko poprzedniego właściciela: ++6 Mr`s Simon Moselsio
  4. Nalepka/naklejka: na odwrocie, przy prawej krawędzi; napis czarnym atramentem przyklejony taśmą klejącą: 19
  5. Nalepka/naklejka: na odwrocie, u dołu, z lewej; liczba zapisana czarnym atramentem w czerwonym kółku: 12
  6. Napis: na odwrocie, na ramie, u dołu; SMOLKA / W I E N
  7. Nalepka/naklejka: na odwrocie, po środku; JANKIEL ADLER | 1895–1949 | Composition (Figure), c. 1933/35 | oil on carboard laid down on wood | 26 6/10” x 19 7/10” (65 x 50 cm.) | signed lower right – Adler –  | Coll. Simon Moselsio, Bennington, Vermont | No. 23/A.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Kompozycja obraz

Autor / wytwórca

Adler, Jankiel (1895-1949)

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika mieszana, malarskie

Tworzywo / materiał

tektura, sklejka, gips, farba olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

XX wiek

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Niemcy (Europa)

Właściciel

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Numer identyfikacyjny

MPOLIN-M549

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, ul. Anielewicza 6, Warszawa

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+