
Figura siedząca
kompozycja figuralna
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Jankiel Adler
Jankiel Adler (1895–1949) w latach 1919–1920 był obok Marka Szwarca, Mojżesza Brodersona, Icchaka V. Braunera i Henryka Barcińskiego założycielem awangardowej grupy Jung Idysz, współautorem wydawanego przez nią almanachu „Jung Idysz”, w którym pojawiały się nie tylko jego grafiki, ale także teksty dotyczące sztuki żydowskiej, m.in. poświęcone Markowi Chagallowi. W 1919 r. Adler wyjechał do Niemiec, stał się częścią awangardy artystycznej, m.in. z kręgu Paula Klee, powołanego w 1931 r. na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie, gdzie otrzymał pracownię obok atelier Adlera. Twórczość Klee zainspirowała Adlera do poszukiwań nowych rozwiązań malarskich, jedną z powstałych wówczas prac jest „Kompozycja” o skomplikowanej i nowatorskiej technice malarskiej. Barbara Brus-Malinowska w ekspertyzie pisała: „Prezentowany obraz […] jest logiczną kontynuacją twórczości Adlera, poddaną nowym, bardzo bogatym doświadczeniom oraz bez wątpienia wynikiem teoretycznych rozważań obu artystów. Ta wyjątkowa «lekcja» malarstwa abstrakcyjnego w znacznym stopniu wpłynęła na dalszą twórczość malarską Jankiela Adlera”.
Po dojściu Hitlera do władzy Klee i Adler, zaliczeni przez nazistów do twórców „sztuki zdegenerowanej”, opuścili Niemcy. Adler mieszkał w Polsce (w 1935 r. miał wystawę w Warszawie) i w Paryżu. Po wybuchu II wojny światowej zgłosił się do armii polskiej we Francji, później wraz z nią znalazł się w Wielkiej Brytanii.
Stefan Themerson, który spotykał Adlera w Londynie, pisał o jego obrazach: „Specjalnie mówię «przedmioty sztuki», nie zaś «dzieła sztuki», żeby zaakcentować to, że obrazy Adlera są przedmiotami. Przedmiotami, które można i trzeba wziąć do ręki. […] W wypadku Adlera – argument dotykania, przeżycie dotknięcia powierzchni płótna może odegrać decydująca rolę. […] Jankiel Adler rzemiosłem, grubą, ciężką materią malarską, uprzedmiotowieniem obrazu przekonywa nas o jego istnieniu naprawdę” (S. Themerson, „Z wielu możliwych spojrzeń na artystę – jedno”, w: idem, „Generał Piesc i inne opowiadania”, Warszawa 1980, s. 195). Ta zwięzła charakterystyka późnej twórczości Adlera jest także wnikliwym komentarzem do obrazu ze zbiorów Muzeum POLIN.
Renata Piątkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika mieszana, malarskie
Tworzywo / materiał
tektura, sklejka, gips, farba olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
2. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
2. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna