
Okładka do czasopisma ,,Znak"
rysunek
2017
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
W 2000 r. ukazała się książka Jana Tomasza Grossa „Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka”. Autor opisał masowy mord Żydów w Jedwabnem w powiecie łomżyńskim, dokonany przez miejscowych Polaków za zachętą i przyzwoleniem niemieckiej Policji Bezpieczeństwa. 10 lipca 1941 r. sprawcy spędzili kilkuset jedwabieńskich Żydów na rynek miasteczka, gdzie znęcali się nad nimi przez kilka godzin, a na koniec spalili ich żywcem w stodole. Towarzyszyły temu indywidualne napaści i zabójstwa oraz grabież żydowskich domów. Po wojnie przed sądem stanęło dwudziestu trzech podejrzanych o udział w zbrodni, z których dziesięciu zostało skazanych na kary więzienia. Potem zapadła na ten temat cisza, a wzniesiony w latach 60. XX w. pomnik przypisywał wyłączne sprawstwo mordu Niemcom.
Publikacja „Sąsiadów” miała siłę wybuchu, który naruszył fundamenty świadomości historycznej Polaków, wywołując wielką, emocjonalną debatę publiczną. Uczestniczyli w niej nie tylko historycy, dziennikarze i intelektualiści. Głos zabrały najwyższe władze państwowe, a prezydent Aleksander Kwaśniewski podczas uroczystości odsłonięcia nowego pomnika w Jedwabnem w 2001 r. wyraził przeprosiny „w imieniu swoim i tych Polaków, których sumienie jest poruszone tamtą zbrodnią”.
Ujawnienie polskiego sprawstwa zbrodni w Jedwabnem wywołało szok poznawczy. Podważyło bowiem wyobrażenia Polaków o samych sobie jako o wyłącznie niewinnych ofiarach II wojny światowej. Publikacja „Sąsiadów” otworzyła zarazem nową epokę badań nad postawami ludności miejscowej wobec Żydów podczas Zagłady. Szybko okazało się, że mord w Jedwabnem należał do fali pogromów Żydów, które przetoczyły się na zapleczu frontu wschodniego po inwazji Niemiec na ZSRR. W ponad dwudziestu miejscowościach na wschodnim Mazowszu i Podlasiu ich sprawcami byli Polacy.
Zainteresowanie historyków niewykorzystywanymi dotąd źródłami (akta spraw sądowych i tużpowojenne relacje ocalałych Żydów) przyczyniło się z kolei do rozwoju badań nad przebiegiem Zagłady na poziomie lokalnym. Ciemną stroną nowo odkrytego obrazu okupacyjnej rzeczywistości okazały się indywidualne zbrodnie – wydawanie i zabójstwa ukrywających się Żydów – które były na porządku dziennym po niemieckiej akcji likwidacji gett.
Z biegiem lat nazwa Jedwabne nabrała wymiaru symbolu o podwójnym znaczeniu. Wśród zwolenników historii krytycznej funkcjonuje jako hasło ewokujące różne formy przyczynienia się Polaków do Zagłady Żydów. U części opinii publicznej przyjmującej postawę defensywną czy wręcz negacjonistyczną symbolizuje obarczanie Polaków niepopełnionymi winami.
Krzysztof Persak
nieznany
XVIII/XIX?
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
nieznany
1175 — 1200
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1895 — 1905
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.