treść serwisu

Kim jest Marek Włodarski? Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Marek Włodarski (1898–1960) przed II wojną światową nazywał się Henryk Streng i był polsko-żydowskim malarzem modernistycznym. W latach 20. i 30. działał we Lwowie, będącym obok Krakowa i Warszawy największym ośrodkiem artystycznym międzywojennej Polski. W tym czasie obserwował życie Lwowa jako jednej z największych metropolii w Europie Środkowo-Wschodniej, a zarazem mieszkał na Krakidałach – handlowej dzielnicy żydowskiej, gdzie swobodnie rozwijała się niska kultura przedmiejska i trwały liczne tradycje lokalne. Studiując w Académie Moderne w Paryżu (1925–1926), należał do wąskiego grona polskich malarzy, którzy mieli żywy kontakt ze współczesną sztuką francuską. W II połowie lat 20. intensywnie przepracowywał estetykę Fernanda Légera, łącząc ją z inspiracjami lwowską kulturą polsko-żydowską. We Francji nawiązał też kontakt z André Bretonem, w czasie gdy ten wydawał właśnie Manifeste du surréalisme (1924) i Le Surréalisme et la peinture (1926). Mając styczność z surrealizmem w swojej najdynamiczniejszej fazie rozwoju, przeszczepił go we Lwowie na przełomie lat 20. i 30. (szersza recepcja nurtu nastąpiła w Polsce po 1945 r.). Przyjaźnił się z literatami aktywnymi w regionie, Brunonem Schulzem i Deborą Vogel, dla których poetyka bliska surrealizmowi była tak samo bliska jak artystom wizualnym. W 1930 r. dołączył we Lwowie do Artes (1929–1935) – lewicowej grupy awangardowej, która sformułowała ciekawą propozycję sztuki upominającej się o prawa robotników i bezrobotnych, ofiar Wielkiego Kryzysu. Proponowano wówczas „realizm faktów”: obrazy mające eksponować i kontrastować pożądane i piętnowane fakty społeczne w ramach jednej kompozycji.
Wojnę Streng spędził we Lwowie – w getcie i poza nim, gdzie ukrywał się pod polskim nazwiskiem Włodarski – a także w obozie koncentracyjnym Stutthof. Przy tej tożsamości pozostał także po 1945 r., będąc ważną figurą w sztuce powojennej Warszawy.
W ostatnich latach Marek Włodarski jest na nowo odkrywany jako jeden z kluczowych artystów polskiej i środkowoeuropejskiej sztuki nowoczesnej. W 2021 r. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – jedna z wiodących instytucji kultury w Polsce – prezentowało dużą monograficzną wystawę jego twórczości. | Piotr Słodkowski, Courtesy of Olszewski Gallery

Obiekty

5
obraz olejny - Kompozycja abstrakcyjna. Powierzchnia płótna podzielona jest mocnymi, czarnymi, pionowymi i diagonalnymi liniami na trójkąty, czworokąty, romby wypełnione barwnymi plamami – w kolorze błękitu, pomarańczy, zimnej żółcieni, kremowej bieli. Pośrodku pionowy szaro-niebieski blok w górnej części znajdują się dwa trójkąty połączone pomarańczową kropką. Tło zróżnicowane kolorystycznie – z lewej fioletowe, w środku czarne, z prawej szare.

Odjeżdżający okręt

obraz olejny

Włodarski, Marek

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

rysunek - Martwa natura, kompozycja z owocem winorośli i roślinami. Centralny element kompozycji to duża kiść winogron, nad nią 2 skrzyżowane liście winorośli. Kiść „wpada” w duży, ozdobny kwiat o rozwiniętych, trójkątnie zakończonych płatkach, o grubej łodydze wyrastającej z ociosanego pnia drzewa z korzeniami. Z lewej strony dekoracyjnie wijąca się wstęga.

Kompozycja morska

gwasz

Włodarski, Marek

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

rysunek - Martwa natura, kompozycja z owocem winorośli i roślinami. Centralny element kompozycji to duża kiść winogron, nad nią 2 skrzyżowane liście winorośli. Kiść „wpada” w duży, ozdobny kwiat o rozwiniętych, trójkątnie zakończonych płatkach, o grubej łodydze wyrastającej z ociosanego pnia drzewa z korzeniami. Z lewej strony dekoracyjnie wijąca się wstęga.

Martwa natura z winogronami

rysunek

Włodarski, Marek

2. ćwierć XX wieku

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

akwarela - Z lewej strony kompozycji ujęta frontalnie, wyabstrahowana, niemal transparentna figura ludzka, w partii tułowia wypełniona poziomymi pasami zielonej farby; podobnie w prawej nodze oraz głowy z przenikającymi się owalnymi formami i zielonym krzyżem. Z prawej strony w górnej części niewielki otwór – okno. Okno i figura połączone są grubymi, zielonymi pasami, które jak lina „opasują” i „wiążą” nogi i tułów postaci. Obraz utrzymany w ciepłych odcieniach brązów, żółcieni, zieleni.

Człowieka ciągnie do okna

akwarela

Włodarski, Marek

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 5 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+