
Dawid grający przed Saulem
około 1590 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Nazwisko Kazimierza Podsadeckiego, malarza, rysownika i projektanta graficznego, kojarzone jest powszechnie z heroicznym okresem lewicującej awangardy. Polska historiografia artystyczna chętnie przywołuje zwłaszcza jego międzywojenne dokonania z pogranicza mediów: współpracę w produkcjach teatralnych i zakresu filmu eksperymentalnego. Trwałe miejsce w międzynarodowych, także obcojęzycznych opracowaniach sztuki XX wieku zyskał Podsadecki dzięki fotokolażom i fotomontażom oraz zaangażowaniu w promocję „nowego drukarstwa”. Rzadziej pamięta się, że od drugiej połowy lat trzydziestych artysta, wciąż wykonując komercyjne zlecenia graficzne operujące skrótem myślowym i postkubistycznym językiem formalnym, wracał do malarstwa „klasycznie” już nowoczesnego. Pierwszoplanową rolę zaczęła odgrywać barwa oraz tradycyjne gatunki pejzażu, scen rodzajowych i martwej natury. Zainteresowanie malarstwem kolorystycznym przetrwało drugą wojnę światową i zostało przeniesione przez Podsadeckiego do Szczecina. Artysta zdecydował się na ten krok w końcu 1945 roku, zachęcony nie tylko centralnym propagandowym hasłem „Na Zachodzie ziemie czekają”, ale i układami towarzyskimi. O ile bowiem za urzędniczo-administracyjną organizację w tużpowojennym okresie odpowiadało środowisko poznańskie skupione wokół prezydenta miasta Piotra Zaremby, o tyle kwestie kultury rozstrzygały się w dużej mierze w gabinecie wojewody szczecińskiego, lwowiaka Leonarda Borkowicza, mającego dobre kontakty w Krakowie. Ten aktywny od początku lat trzydziestych komunista nazywany był nie bez przyczyny przyjacielem poetów. Za jego sprawą w najbardziej egzotycznym ośrodku „polskiego Dzikiego Zachodu” osiadło kilku cenionych literatów. Klimat krakowskiej bohemy odżył w szczecińskim Klubie 13 Muz, którego częstym bywalcem był Podsadecki. Do dziś nie rozstrzygnięto sporu, kto wymyślił nazwę tego miejsca spotkań plastyków, pisarzy i dziennikarzy. Wśród pomysłodawców, obok Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, wymienia się także krakowskiego malarza. Jego Zachód (1948), oparty na manierystycznych kontrastach szmaragdowej i turkusowej zieleni oraz różu, jest rówieśnikiem klubu.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30 cm, szerokość: 35 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Collaert, Adriaen
około 1590 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Tomaszewski, Marian
1949
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Nowiński, Adam
1925 — 1935
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.