Przęślik
900 — 1100
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło Indian Amazonii
Zanim u Indian Ye’kuana pojawiły się fabryczne i zachodnie tekstylia, mężczyźni nosili bawełniane przepaski muáho, a kobiety i dziewczynki tkane czerwonymi, niebieskimi i białymi paciorkami muwaaju, tradycyjnie wykonywane przez Indianki na prostym, pojedynczym warsztacie tkackim, który swym kształtem przypomina łuk. Indianie Ye’kuana żyją w małych wioskach, na które składa się kilka dużych rodzin. Mieszkają we wspólnym domu komunalnym ëttë, który może pomieścić 20–70 osób. Każda z rodzin ma własną przestrzeń mieszkalną, a praca rozdzielana jest pomiędzy członków wspólnoty według płci. Mężczyźni tradycyjnie zajmują się życiem duchowym, oprawą rytuałów oraz wytwarzaniem przedmiotów kultowych. Polują, oczyszczają ziemię pod uprawę roślin, zajmują się snycerką, plecionkarstwem, budują łodzie i domy. Kobiety trudnią się uprawą ziemi i przygotowaniem posiłków. Specjalizują się w wytwarzaniu narzędzi kuchennych, garncarstwie, tkactwie oraz produkcji ozdób i biżuterii z paciorków, które obok ptasich piór zaliczane są za podstawowe elementy zdobnicze. Ye’kuana wierzą, że to oni byli pierwszymi właścicielami paciorków, które przez nieuwagę zgubili. Odzyskali je dopiero podczas handlu z Europejczykami. Szklane paciorki bowiem odegrały znaczną rolę w handlu wymiennym między Europą i Ameryką (w języku angielskim określane są terminem trade beads – co dosłownie oznacza paciorki handlowe. Z paciorków Indianki wykonują się m.in. kolczyki, naszyjniki oraz bransolety. Widoczne na nich wzory geometryczne zesłał Wanadi, stwórca świata, który chciał w ten sposób ochronić Ye’kuana przed chorobami i działaniem złych duchów. Indianie, wierząc w magiczną moc wzorów, dekorują nimi również przedmioty codziennego użytku, takie jak dłubanki, wiosła, kosze, łuki, strzały, stołki oraz instrumenty muzyczne, a także własne ciała.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
muwaaju
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 24 cm, szerokość: 52 cm
Rodzaj obiektu
przepaska biodrowa
Technika
tkanie
Tworzywo / materiał
nić bawełniana, paciorki szklane
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
900 — 1100
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1987
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1941 — 1960
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna