treść serwisu

Henricus Liberti | Hendrik Liberti

Groeningensis cathed. Ecclesiae Antverp. Organista, portret

Jest częścią kolekcji: Grafika holenderska i flamandzka

Nota popularyzatorska

Hendrik Liberti (1600-1669), kompozytor, a także wirtuoz gry na organach, był w latach 1630–1661 organistą katedry w Antwerpii, gdzie zamieszkał chroniąc się przed konfliktem religijnym między protestantami i katolikami. Rycina z jego półpostacią, wykonana według obrazu Anthona van Dycka (1599-1641), przedstawia muzyka jako młodego mężczyznę o pulchnej twarzy okolonej jasnymi puklami, w nonszalanckim stroju, w wydatnym, spływającym z ramienia potrójnym łańcuchu, wskazującym jego status i osiągnięcia. W prawej dłoni trzyma papier z zapisem nutowym swego kanonu A 4, Ars longa, vita brevis (Trwała sztuka, ulotne życie). Tytułowe przesłanie, którego autorstwo przypisuje się Hipokratesowi z Kos, Liberti kontempluje w melancholijnym zamyśleniu, być może z nadzieją, że jego utwory przetrwają wieki.

Van Dyck pierwowzór prezentowanej grafiki malował przypuszczalnie w latach 1628–1632 w Antwerpii, a sama rycina powstała w ramach cyklu portretów Ikonografia według jego projektu. Zbiór zawierał reprodukcje malowanych i rysowanych głównie przez van Dycka, portretów współczesnych mu, wybitnych władców, dowódców, mężów stanu i filozofów, a przede wszystkim artystów i kolekcjonerów. Za przykładem Rubensa starał się w ten sposób promować swoją twórczość i osobę. Wydawcą osiemdziesięciu plansz był Martin van den Enden, a dzieło powstawało od 1628 po późne lata trzydzieste XVII wieku. Autorami rysunków pomocniczych do rycin byli także współpracownicy mistrza, artyści: Schelte Bolswert, Lucas Vorsterman, Paulus Pontius, Willem de Hondt oraz Pieter de Jode I i Pieter de Jode II. Wydawanie cyklu kontynuował Gillis Hendrix, który dodał dwadzieścia jeden plansz i opublikował całość w 1645 roku. Cztery kolejne wydania pojawiły się w XVII i XVIII wieku, po czym zużyte płyty zdeponowane zostały w Chalcographie du Louvre w Paryżu.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na recto, pod przedstawieniem posrodku; HENRICVS LIBERTI. | GROENINGENSIS CATHED. ECCLESIAE ANTVERP. ORGANISTA.
  2. Napis: na recto pod przestawieniem w lewym rogu; Anton van Dyck pinxit
  3. Napis;sygnatura: na recto pod przedstawieniem, po prawej; Petrus de Iode sculpsit.
  4. Pieczęć;napis: na verso u dołu pośrodku; pieczęć prostokątna w kolorze lila, napis przekreślony: M.P.Z. | SZCZECIN | Dział... | Nr...844

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

autor pierwowzoru: Dyck, Anthony van (1599-1641)
rytownik: Jode, Pieter de II (około 1606-1674)
Jode, Pieter de I (1570-1634)

Wymiary

odcisk: wysokość: 270 mm, szerokość: 201 mm
arkusz: wysokość: 274 mm, szerokość: 205 mm

Rodzaj obiektu

miedzioryt (odbitka), grafika reprodukcyjna

Technika

miedzioryt

Tworzywo / materiał

papier żeberkowy z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

około 1632

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Antwerpia (Belgia)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/2440

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd