![MNS/Wgraf/1070 grafika; Self Portrait - Ujęcie z przodu. Do prostokątnej, lekko pożółkłej kartki papieru przypięty trzema biurowymi zszywkami worek foliowy, przy jego górnej krawędzi zawiniętej do wewnątrz. Do worka została wciśnięta, pognieciona odbitka serigraficzna z czarnym nadrukiem ośmiu portretów tego samego mężczyzny z długimi włosami i zarostem na twarzy. Wszystkie ujęcia są w popiersiu, en face, tylko jedno – w prawym górnym rogu – od tyłu. Portrety ułożone po cztery w dwóch poziomych rzędach. Pod workiem z serigrafią, z prawej strony, lekko na skos postawiona podłużna ciemno-czerwona pieczęć. Tuż przy dolnej krawędzi arkusza z lewej strony napisany tytuł pracy, z prawej sygnatura artysty.](/brepo/panel_repo/2023/11/24/nlz4rp/contain-360-1000-max-mns-wgraf-1070-dscf0452-m.webp)
Self Portrait | Autoportret
1982
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Praca jest napisanym w języku angielskim zapisem życia artysty do 1983 roku. Dowiadujemy się z niej, że Andrzej Dudek-Dürer wierzy w reinkarnację, jest personifikacją Albrechta Dürera. Jego działalność artystyczna koncentruje się na malarstwie, grafice, fotografii, sztukach pięknych, twórczości interdyscyplinarnej, environment, działaniach metafizyczno-telepatycznych, antypoezji, muzyce, konstruowaniu metafizycznych instrumentów, performance, instalacjach i wielu innych. Następnie autor wymienia chronologicznie swoje najważniejsze działania realizowane w Polsce i na świecie. Niektóre z nich, jak „Sztuka butów” i „Sztuka spodni” trwają nieprzerwanie od 1969 roku do dziś wszędzie tam, gdzie pojawia się artysta – „żywa rzeźba”. Rok ten był datą graniczną w życiu Dudka-Dürera, wówczas w wypadku zginął jego ojciec. To traumatyczne doświadczenie oraz kilka lat późniejsza śmierć brata, spowodowały, że przeszedł proces „dezintegracji pozytywnej” (koncepcja lekarza psychiatry i filozofa Kazimierza Dąbrowskiego), który doprowadził do wyzwolenia jego nowej świadomości. Po kilku latach życia w samoizolacji i skupieniu wyłącznie na medytacji i podróżach metafizycznych, Dudek-Dürer otworzył się na świat i spotkania z innymi artystami sztuki efemerycznej (np. podczas plenerów w Miastku), a jego idea – konsekwentnie wcielana w życie – bycia siódmym wcieleniem wielkiego renesansowego twórcy zyskiwała coraz szerszą akceptację. Dziś jest jedną z najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych osobowości współczesnej sztuki polskiej.
Andrzej Dudek-Dürer jest inicjatorem Międzynarodowych Projektów Metafizyczno-Telepatycznych. Jego kompozycje muzyczne zostały wydane na kasetach i płytach, użyte w różnorodnych realizacjach autorskich oraz w produkcjach telewizji polskiej. Prezentował swoją twórczość i prowadził zajęcia w najważniejszych instytucjach sztuki współczesnej na świecie, a jego prace znajdują się w licznych zbiorach prywatnych i publicznych.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 42 mm, szerokość: 30 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
serigrafia
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
dar autora
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1982
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2007
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2007
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna