![mns/se-m/234 scena rodzajowa - Wnętrze izby: pośrodku siedzi mężczyzna w kurtce z futrzanym kołnierzem i czapce na głowie. Łokieć wspiera na stole. Za stołem para zwróconych do siebie wieśniaków oświetlonych światłem, którego źródło zasłania siedzący na przedzie mężczyzna. Po lewej stojący mężczyzna, oparty o parapet półotwartego okna, odwrócony do okna do stojącej na zewnątrz postaci. Po prawej stronie obrazu widoczny piec kuchenny z okapem, u góry widoczne belki stropu. Na przeciwległej do patrzącego ścianie obraz z zatkniętą zań palmą. Koloryt monochromatyczny, w brązach ciepłych do brunatnych. Zgaszona czerwień cynobrowa chustki na głowie wieśniaczki.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/uakatp/contain-360-1000-max-mns-se-m-234-dscf0349-ppp.jpg)
Powstańcy w chacie
1863
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
W ramach polityki gromadzenia muzealiów Muzeum Narodowe w Szczecinie stara się nabywać dzieła artystów związanych z Pomorzem, w szczególności z historią i kulturą Szczecina. Od kilku lat do ścisłego kręgu muzealnych zainteresowań należy August Ludwig Most, pochodzący ze Szczecina uczeń Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, który po studiach i krótkim pobycie studyjnym w Dreźnie osiadł na stałe w stolicy Pomorza. W Szczecinie nie tylko tworzył swą sztukę i zajmował się edukacyjną artystyczną, ale także współorganizował życie kulturalne miasta.
Bogaty dorobek artystyczny Mosta zawiera liczne sceny rodzajowe rozgrywające się w plenerze i we wnętrzach, pejzaże pomorskie i górskie, widoki miejskie i wiele portretów zamawianych przez przedstawicieli ówczesnej elity. Wesoła domowa scena rodzajowa to właściwie portret skromnej rodziny w ludowych, odświętnych strojach, przedstawionej we wnętrzu własnego domu. W kompozycji utrzymanej w realistycznej konwencji artysta ukazał domowników muzykujących i tańczących w trakcie radosnego świętowania, zapewne rodzinnej uroczystości, a może tylko odpoczywających w niedzielne popołudnie.
Przedstawiając szczegółowo umeblowanie i wyposażenie chłopskiej izby Most odwołuje się do tradycji holenderskiego malarstwa XVII wieku, jednocześnie dokumentując współczesne mu obyczaje i modę panującą w bawarskich czy też tyrolskich wsiach i małych miasteczkach. W źródłach archiwalnych obraz został odnotowany jako Rodzina tyrolska. Ojciec tańczący z małym dzieckiem na ramieniu, wraz z informacją, że wkrótce po powstaniu (ok. 1846) został sprzedany do Hamburga. Do zbiorów szczecińskich trafił ponad 150 lat później – w 2008 roku został zakupiony w Monachium za pośrednictwem Domu Aukcyjnego Ruef.
Dariusz Kacprzak
Inne nazwy
Rodzina tyrolska. Ojciec tańczący z małym dzieckiem na ramieniu
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 47.5 cm, szerokość: 58.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1863
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1600 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1836
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna