![mns/h/652/b cynowy świecznik na okrągłej, wysklepionej stopie - Ujęcie z przodu; Cynowy świecznik ołtarzowy z trzonem balaskowym, na okrągłej, wysklepionej stopie, z profitką w formie talerzyka i iglicą do mocowania świecy. Stopa ozdobiona na skraju wypłaszczenia tłoczonym rowkiem, zakończona jest dołem szerokim kręgiem podstawy, tworzącym kryzę z podwójnym tłoczonym rowkiem. Górna część stopy wyniesiona cylindrycznie tworzy oparcie trzonu, złożonego z nakładanych na siebie naprzemiennie pierścieni o dwóch formach: pięciu spłaszczonych kul o obłym wykroju oraz czterech (+ połówka na stopie) nieco niższych o wykroju spiczastym; w połowie wysokości pierścienie zdobi półwałek, zaś górną i dolną nasadę tłoczony rowek. Profitka z szeroką, płaską kryzą ma średnicę zbliżoną do wymiaru stopy.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/3jda3x/contain-360-1000-max-mns-h-652-b-arek5618-ppp.jpg)
Świecznik
1723 — 1750
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Wyroby rzemiosła i przemysłu szczecińskiego
Świecznik cynowy został wykonany przez szczecińskiego rzemieślnika Gottlieba Gottschalka wpisanego do księgi miejskiej w 1723 roku. Gottschalk należał do cechu konwisarzy, który skupiał rzemieślników trudniących się wyrobem oraz obróbką przedmiotów z cyny na potrzeby kościołów, zamków oraz zamożnych domów. Cyna była materiałem trwalszym niż ceramika, a jednocześnie stosunkowo łatwo poddającym się obróbce. Wytwarzano z niej wiele ciekawych form użytkowych, jak np. konwie oraz szkandele do nagrzewania pościeli, gładkie i proste naczynia stołowe ¬– kubki, talerze i misy, a także ozdobne relikwiarze, monstrancje i kielichy mszalne. Podstawową techniką konwisarstwa było odlewanie w formach i zdobienie rytowaniem, bądź też reliefem, który uzyskiwano techniką odlewu. Największym zainteresowaniem wyroby cynowe cieszyły się w XVII i XVIII wieku. W tym czasie były przejawem luksusu i prestiżu społecznego. Popularność cyny zmalała pod koniec XIX stulecia, gdy pojawiły się nowe stopy metali bez szkodliwego dla zdrowia ołowiu. Ostatecznie w XX wieku cyna została całkowicie wyparta z produkcji form użytkowych, które stały się przede wszystkim przedmiotem zainteresowania kolekcjonerów.
Anna Lew-Machniak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34.8 cm
Rodzaj obiektu
dekoracja, świecznik
Technika
kucie, odlew
Tworzywo / materiał
żelazo, cyna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1723 — 1750
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1850 — 1870
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1701 — 1750
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna