![MNS/H/1019 Grafika - widok nabrzeża w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Kolorowany widok Szczecina z Łasztowni w stronę kościoła św. Jana, przedstawia pełne statków nabrzeże po obu stronach Odry. Kompozycja zdominowana masztami statków zacumowanych w kilku rzędach wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. Wśród nich jednostki z napędem parowym, łodzie i barki. Na kilku masztach częściowo rozwinięte żagle. Liczne niewielkie łodzie z pojedynczymi masztami, ścieśnione są na przeciwległym brzegu, gdzie na szerokim bulwarze ustawione są parasole sprzedawców. Partery wąskich, wielokondygnacyjnych budynków wzdłuż nabrzeża przesłonięte są markizami, ocieniającymi sklepy i kantory na parterze. Na brzegu po stronie Łasztowni, ukazanym w trójkącie lewego dolnego narożnika, wiaty i zabudowa magazynowa, wozy z beczkami i zajęci ludzie. W tle od prawej nawarstwione dachy zabudowy Starego i Nowego Miasta z dominującym nad nimi kościołem św. Jana. Odrę przecinają dwa mosty: pierwszy niski z przepustem, drugi w głębi o łukowych przęsłach konstrukcji żelaznej (w rzeczywistości na pierwszym planie winien być przedstawiony żelazny Most Kolejowy, a za nim drewniany Most Nowy prowadzący od nabrzeża przed dworcem na Kępę Parnicką).](/brepo/panel_repo/2022/04/07/mivnpn/contain-360-1000-max-mns-h-1019-dscf0604-public2-u-ppp.jpg)
Widok nabrzeża w Szczecinie
po 1878
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.
Prace artystów działających w Szczecinie w 2. połowie XIX wieku dokumentowały zmiany zachodzące w nadodrzańskiej zabudowie, w tym także w przeprawach mostowych. Jedną z nich był Most Kłodny łączący lewobrzeżny Szczecin z rzeczną wyspą Łasztownią, zbudowany na przełomie XV/XVI wieku. W 1731 roku został przebudowany na zwodzony, a ostatni generalny remont modernizujący ruchome przęsło przeprowadzono w 1873 roku. W latach 1907–1909 powstał nowy, 121-metrowy stalowy Most Kłodny, którym zastąpiono dotychczasowy drewniany. Projekt architektoniczny wykonał szczeciński radca budowlany Wilhelm Meyer-Schwartau (1854–1935). W kolejnych latach poprowadzono przez most linię tramwajową i trakcję elektryczną. Po zniszczeniach wojennych nigdy nie został odbudowany. Kolorowany akwarelą drzeworyt z widokiem Szczecina od strony Łasztowni na wprost drewnianego Mostu Kłodnego, stworzony przez Adolfa Georga Clossa (1840–1894) i Hansa Bartelsa (1856-1913) został wydany w 1881 roku. A. Closs pochodził ze Stuttgartu i z miastem tym związał całe swe życie. Był drzeworytnikiem i uważano go za jednego z najlepszych niemieckich grafików reprodukcyjnych. W Stuttgarcie prowadził Instytut Ksylograficzny, w którym wykonywano ilustracje do publikacji geograficzno-krajoznawczych. Ilustracje te tworzone były według kompozycji m.in. H. Bartelsa. Ten pochodzący z Hamburga syn rosyjskiego urzędnika państwowego studiował malarstwo w Hamburgu, Düsseldorfie, Berlinie i specjalizował się w motywach morskich oraz scenach z życia rybaków. Był jednym z wiodących niemieckich malarzy akwareli. W 1891 roku mianowano go profesorem malarstwa. Drzeworyt z Mostem Kłodnym umieszczono w publikacji Küstenfahrten an der Nord- und Ostsee napisanej przez niemieckiego powieściopisarza Edmunda Hoefera (1819–1882).
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
arkusz: wysokość: 16.3 cm, szerokość: 26.4 cm
ilustracja: wysokość: 9.9 cm, szerokość: 18.8 cm
Rodzaj obiektu
grafika, drzeworyt (odbitka)
Technika
akwarela, druk, kolorowany, drzeworyt sztorcowy
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
po 1878
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1870
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna