treść serwisu

Filtry

Kolekcja

Kategoria 1

Tworzywo / materiał

Kategoria 1

Autor / wytwórca

Kategoria 1

Miejsce powstania / znalezienia

Kategoria 1

Typ dokumentacji

Kategoria 1

Technika

Kategoria 1

Rodzaj obiektu

Kategoria 1

Lokalizacja / status

Kategoria 1

Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Kategoria 1

Typ licencji

Kategoria 1

Liczba wyników:

Obiekty

0
grafika - fragment Łasztowni od strony Odry - Ujęcie w ramce. Widok fragmentu zabudowy Łasztowni ze statkami na Odrze. Do wydanej w celach reklamowych książki Schönleber wybrał fragment zabudowy Łasztowni nie efektowny, lecz pozbawiony reprezentacyjności, nawet nieco zaniedbany, ale malowniczy, dający możliwość ukazania kunsztu ilustratorskiego w zakresie drzeworytu. Być może nawiązał tu do widoków z czasów studiów w Wenecji. Na I planie łagodnie sfalowany nurt rzeki z parowo-masztową łodzią, ciągnącą łódkę po prawej stronie, po lewej łódź z rozpostartym białym żaglem, pełna ładunku i niebezpiecznie pochylona pod wpływem zwrotu i podmuchu wiatru. Na II planie płytka zatoka portowa, z nabrzeżem ze zróżnicowaną zabudową kilkupiętrowymi, wąskofrontowymi kamienicami typu miejskiego (po prawej), przysadzistymi budynkami w konstrukcji ryglowej (w centrum) oraz drewnianymi barakami i wiatami (bezpośrednio przy brzegu). Wzdłuż brzegu drewniane pomosty, do których przycumowane są żaglówki, liczne postacie zajęte różnorodnymi zajęciami, wóz zaprzężony w dwa konie w środku. Najbardziej charakterystyczny jest zespół zabudowy w środku kompozycji z jasnym naczółkowym domem mieszkalnym z przybudówką bezpośrednio nad wodą i znacznie większymi budynkami typu mieszkalno-spichlerzowego w głębi.

Lastadie (obecnie Łasztownia) widziana od strony Odry

Schönleber Gustav

1881

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pojemnik na musztardę - ujęcie z lewego boku; Cylindryczny, porcelitowy pojemnik w kolorze kremowym na wysokiej podstawie z dozownikiem i pokrywą. Stożkowata blaszana pokrywka z wypłaszczonym rondem i okrągłym uchwytem, fakturowana cyzelowanymi wydłużonymi owalami. Pojemnik cylindryczny z lewej strony z wklęsłymi od spodu, zaokrąglonym uchwytem. Na górnej części wyśrodkowany, czarny, ozdobny napis pisany w trzech wierszach, z których pierwszy zapisany po łuku. Porcelitowa podstawa pojemnika w formie pustego cylindra bez dna z wywiniętą na zewnątrz dolną krawędzią markującą stopę oraz plastycznym pierścieniem nieco powyżej. Przed wypałem w podstawie wycięta pionowo część obwodu stanowi prostokątny otwór, z którego wystaje metalowy wąski dozownik wysuniety do przodu. Dekorowany granatową kalkomanią: na podstawie, brzegach obu porcelitowych części wzór rocailliowy w dookolnych pasmach, na uchwytach oraz punktowo na podstawie i pojemniku gałązki róż.

Pojemnik na musztardę

Mueller & Bolle (1881 - po 1943)

1882 — 1943

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kościół z zieloną wieżą - Ujęcie z przodu; Widok znad kanału na nieregularną zabudowę domów, za nimi po lewej dach i wieża kościoła św.Gertrudy. Na pierwszym planie po prawej łódź ujęta ukosem, przycumowana przy nabrzeżu. Po lewej dwie łodzie od rufy.

Kościół z zieloną wieżą.

Levin Julio

około 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grafika - widok nabrzeża w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Kolorowany widok Szczecina z Łasztowni w stronę kościoła św. Jana, przedstawia pełne statków nabrzeże po obu stronach Odry. Kompozycja zdominowana masztami statków zacumowanych w kilku rzędach wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. Wśród nich jednostki z napędem parowym, łodzie i barki. Na kilku masztach częściowo rozwinięte żagle. Liczne niewielkie łodzie z pojedynczymi masztami, ścieśnione są na przeciwległym brzegu, gdzie na szerokim bulwarze ustawione są parasole sprzedawców. Partery wąskich, wielokondygnacyjnych budynków wzdłuż nabrzeża przesłonięte są markizami, ocieniającymi sklepy i kantory na parterze. Na brzegu po stronie Łasztowni, ukazanym w trójkącie lewego dolnego narożnika, wiaty i zabudowa magazynowa, wozy z beczkami i zajęci ludzie. W tle od prawej nawarstwione dachy zabudowy Starego i Nowego Miasta z dominującym nad nimi kościołem św. Jana. Odrę przecinają dwa mosty: pierwszy niski z przepustem, drugi w głębi o łukowych przęsłach konstrukcji żelaznej (w rzeczywistości na pierwszym planie winien być przedstawiony żelazny Most Kolejowy, a za nim drewniany Most Nowy prowadzący od nabrzeża przed dworcem na Kępę Parnicką).

Widok nabrzeża w Szczecinie

Clerget Hubert

po 1878

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz Widok na Odrę i port w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Obraz w charakterystycznej dla H. Hartiga technice i sposobie malowania szerokimi, impastowymi pociągnięciami pędzla przedstawia widok portu z popularnymi spichlerzami, identyfikującymi szczecińskie nabrzeże. Na pierwszym planie dwie żaglowe łodzie rybackie, nawiązujące do tradycji żeglarskich portu, w głębi, przy nabrzeżu - okazałe, nowoczesne jednostki morskie i ledwie widoczna we mgle sylweta Mostu Kłodnego po lewej stronie . Prezentowane ujęcie nawiązuje do najbardziej znanego i cenionego widoku Szczecina wykonanego przez tego twórcę - 

Zimowy dzień w Szczecinie - widok portu

Hartig, Hans

1920 — 1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 8 obiektów

Ścieżki edukacyjne

6

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd