treść serwisu

Kościół z zieloną wieżą.

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Julo Levin naukę rozpoczął w Szkole Rzemiosła Artystycznego w Szczecinie, następnie, w latach 1919–1920 studiował w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Essen, zaś w latach 1921–1923 w akademii monachijskiej. W kolejnych latach kontynuował edukację w akademii w Düsseldorfie, uzyskując w 1926 roku dyplom tej nadreńskiej uczelni. Jego dzieła  cechuje umiejętność eliminacji szczegółów i dążność do upraszczania form, prowadzące do harmonii kompozycji oraz klarowności form. Na twórczość szczecińskiego artysty wpisującą się w nurt niemieckiego ekspresjonizmu znaczący wpływ wywarli m.in. Jan Thorn Prikker i Heinrich Nauen. Levin należał do awangardowych grup artystycznych Rheinische Sezession (Secesja Reńska), Das junge Rheinland (Młoda Nadrenia), Assoziation Revolutionärer Bildender Künstler ASSO (Stowarzyszenie Rewolucyjnych Malarzy Niemieckich) oraz Das neue Pommern (Nowe Pomorze). W 1931 roku odbył podróż studyjną po południowej Francji, wielokrotnie bywał także w Szczecinie i na Pomorzu. W 1933 roku twórczość Levina została uznana za przejaw „sztuki zwyrodniałej”. Artysta otrzymał zakaz publicznego wystawiania swoich prac oraz wykonywania zawodu. W okresie narodowego socjalizmu pracował przy sprzątaniu ulic, porządkowaniu cmentarzy, przez pewien czas zatrudniony był  w kilku żydowskich szkołach wpierw w Düsseldorfie, a potem w Berlinie, w których nauczał rysunku. 17 maja 1943 roku został wywieziony do Auschwitz.  
Wspomnieniem pobytu Levina w Szczecinie na początku lat trzydziestych jest niewielka akwarela Kościół z zieloną wieżą. Praca przedstawia fragment nadodrzańskiego nabrzeża portowego z widokiem na Łasztownię (dawniej Lastadie) i znajdujący się na niej neogotycki kościół św. Gertrudy (obecnie kościół parafii ewangelicko-augsburskiej św. Trójcy), zbudowany przez szczecińskiego architekta miejskiego Wilhelma Meyera-Schwartau. Szerokie pociągnięcia pędzla, wyrazisty gest malarski, śmiałe zestawienia nasyconych barw, geometryzacja form decydują o sile wyrazu tego dzieła.

Dariusz Kacprzak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na recto u dołu z lewej; Levin

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Kirche mit grunen Kirchturm.

Autor / wytwórca

Levin Julio (1901–1943)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 28.5 cm, szerokość: 39 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

około 1930

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (Europa; Polska; województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/670

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd