treść serwisu

Szczecin XXI. Nad Odrą.

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Julo Levin, urodzony w Szczecinie w rodzinie kupca bławatnego, kształcił się w Szczecinie, Essen, Monachium i Düssledorfie. W swojej twórczości łączył doświadczenia niemieckiego ekspresjonizmu (inspirując się dziełami Jana Thorna Prikkera, Heinricha Nauena, Augusta Mackego, Franza Marca), z dokonaniami francuskich postimpresjonistów (Paul Cézanne) i fowistów (André Derain). Prace artysty cechuje umiejętność eliminacji szczegółów, dążność do upraszczania pozbawionych modelunku form częstokroć sprowadzanych do brył, wrażliwość na układy przestrzenne, staranny wybór motywów i dbałość o harmonię barwną kompozycji, pewność pociągnięć pędzla oraz rozmach gestu malarskiego. Działał przede wszystkim w Nadrenii, wielokrotnie bywał także w Szczecinie. W 1933 roku dzieła Levina uznano za „sztukę zwyrodniałą”, malarz otrzymał zakaz wykonywania zawodu i wystawiania swoich prac. W 1943 roku został po raz kolejny aresztowany i wywieziony do obozu w Auschwitz, gdzie zmarł. Dzięki zaangażowaniu m.in. Mieke Monjau, przyjaciółki i żony malarza Franza Monjaua, przyjaciela Jula Levina, szczęśliwie ocalała część jego dorobku artystycznego.

Muzeum Narodowe w Szczecinie jest w posiadaniu czterech dzieł malarza, przedstawiających rodzinne miasto – obrazu wykonanego techniką olejną oraz trzech akwareli. Jedna z niewielkich akwarel jest dwustronna. Kompozycja na verso przedstawia siedzącego na ławce, na Tarasie Hakena (obecnie Wały Chrobrego) szczecińskiego flanera, spoglądającego na rozciągający się stamtąd malowniczy widok na Odrę i Łasztownię. Praca znajdująca się na odwrocie także jest pejzażem. Prezentuje widok na brzeg Łasztowni ze znajdującymi się tam budynkami gospodarczymi i magazynami. Na pierwszym planie z lewej strony artysta umieścił przycumowany do brzegu niewielki trójmasztowiec ze zwiniętymi żaglami. Obie kompozycje są świadectwem szczęśliwych wakacji Levina spędzonych w Szczecinie, beztroskiego czasu kontemplacji znajomych miejsc.

Dariusz Kacprzak



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na recto u dołu z lewej; Szczecin XXI
  2. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; J Levin

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Stettin XXI. An der Oder.

Autor / wytwórca

Levin Julio (1901–1943)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 24 cm, szerokość: 37 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

około 1930

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/669/1

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd