
Autoportret
1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie
W okresie baroku dużym zainteresowaniem cieszyły się zarówno obrazy o tematyce religijnej czy mitologicznej, jak i portrety – malarskie, rzeźbiarskie, graficzne oraz rysunkowe. W epoce, w której nie było jeszcze fotografii, portret dawał możliwość uwiecznienia wizerunku oraz cech charakteru portretowanej osoby.
Jan Kupecký, pochodzący z Czech, w okresie późnego baroku stał się jednym z bardziej cenionych artystów związanych z europejskimi dworami królewskimi. Już w 1700 roku malarz otworzył w Rzymie własne atelier, podejmując pracę jako portrecista. Jednocześnie w okresie rzymskim Kupecký zapoznawał się z osiągnięciami malarstwa włoskiego, co ostatecznie ukształtowało osobowość malarza oraz utrwaliło jego pozycję jako cenionego portrecisty. Po dwudziestu latach spędzonych w Rzymie artysta opuścił Włochy i zamieszkał w Wiedniu. Niestety rywalizacja pomiędzy wiedeńskimi malarzami oraz strach przed prześladowaniami religijnymi spowodowały, że w 1723 roku Kupecký wraz z rodziną został zmuszony do opuszczenia Wiednia i przeprowadzki do Norymbergi.
Z tego okresu pochodzi wizerunek młodego mężczyzny w czerwonycm turbanie, będący przykładem portretu realistycznego. Sylwetka modela została przedstawiona w półpostaci odciętej od dołu linią parapetu oraz w ujęciu en face, czyli z twarzą zwróconą frontalnie do widza. Artysta prezentuje zapewne wizerunek swojego przyjaciela, którego umieszcza w malarskim atelier, otaczając go atrybutami malarza, takimi jak sztaluga czy trzymany w dłoni pędzel. Sportretowany przez Kupecký’ego młody malarz został przedstawiony w przebraniu, dzięki któremu artysta mógł popisać się swoim malarskim warsztatem w odtwarzaniu struktur różnych materiałów. Uwagę zwraca bowiem nie tylko wirtuozeria drapowań tkanin, ale również fantazyjnie wiązany czerwony turban na głowie mężczyzny. W rzeczywistości wyszukanie udrapowana tkanina, którą w razie konieczności fantazyjnie zwijano, to wczesnoniderlandzkie męskie nakrycie głowy, zwane chaperon, w formie kaptura-peleryny.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 28.5 cm, szerokość: 20.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Fałat, Julian
1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
Muller, V.
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.