Naczynie na pędzle
1701 — 1800
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Jest częścią kolekcji: Sceny rodzajowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Franciszek Ksawery Lampi urodził się we włoskiej rodzinie osiadłej w Austrii. Jego ojcem był słynny malarz Jan Chrzciciel Lampi, który udzielał synowi pierwszych lekcji malarstwa. Franciszek Lampi kontynuował edukację w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Heinricha Fügera i Huberta Maurera. Po ukończeniu studiów młody malarz odbył podróż artystyczną do Niemiec i Włoch. Po powrocie do Austrii, za nakazem rodziców, Lampi ożenił się, jednak dość krótkie i nieudane małżeństwo doprowadziło do konfliktu z ojcem oraz opuszczenia przez malarza Wiednia około 1814 roku. Po wyjeździe artysta początkowo przebywał na Węgrzech, gdzie trudnił się malowaniem portretów. W1815 roku zaś przeprowadził się do Polski. Malarz osiadł w Warszawie, gdzie zyskał uznanie jako portrecista, przede wszystkim sfer arystokratycznych i zamożnego ziemiaństwa. Szybką karierę ułatwiła mu również wciąż żywa w środowisku warszawskim pamięć o jego ojcu, który przebywał w Warszawie w latach 1788–1791. Warto podkreślić, że artysta łączył twórczość malarską z działalnością pedagogiczną. W 1841 roku otworzył prywatną szkołę malarstwa, a także planował stworzenie specjalnego atelier dla panien.
Portrety Lampiego charakteryzują się wystudiowaną pozą modela, łagodną tonacją barwną oraz delikatnym modelunkiem. Co ważne, niezwykła staranność malarza w szczegółowym odtwarzaniu strojów, modnych wówczas skomplikowanych kobiecych fryzur oraz garniturów biżuterii, orderów i atrybutów pełnionych przez mężczyzn funkcji publicznych niewątpliwie wiązała się z podkreśleniem splendoru portretowanej osoby – a tym samym wpływała na niemalejącą liczbę zamówień.
W dorobku artystycznym Lampiego dominują wytworne, dyskretnie idealizowane wizerunki kobiece. Obraz, należący do zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie, wpisuje się w nieco inny nurt, w którym malarz czuł się równie swobodnie. Artysta niejednokrotnie sięgał po tematy o charakterze romantycznym, bez problemu możemy znaleźć obrazy jego pędzla z fantastycznie utrwalonymi wizjami burz morskich, tonącymi okrętami i walczącymi o życie rozbitkami, utrzymane w scenerii nocnej. Lampi akcentował w nich dramatyczny patos walki człowieka z żywiołem morza oraz bezbronność wobec potężnych sił natury.
Inne nazwy
Kuźnia
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 28 cm, szerokość: 40.5 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 40 cm, szerokość: 53 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1701 — 1800
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
551 — 700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna