
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika włoska
Rycina Pietra Santi Bartoliego (1635–1700), ukazująca symultanicznie dwie sceny biblijne opisane w Księdze Wyjścia (Wj 31 i 34) stanowi reprodukcję prawej części dolnego odcinka bordiury kompozycji Poświęcenie baranka Rafaela Santi (1483–1520). Po lewej stronie karty Mojżesz klęczy na płaskim, kamiennym szczycie góry Synaj i ujmuje prostokątny przedmiot przekazywany mu przez Boga, przedstawionego jako starca, unoszącego się na obłoku nad roślinnością porastającą stok góry. Drzewa i krzewy rosnące pomiędzy głazami, widoczne w tle postaci Mojżesza, oznaczają owocne następstwa otrzymania prawa przez Izraelitów. Po prawej stronie karty Mojżesz stoi przed zaskoczonymi i uradowanymi potomkami Izraela, mężczyznami i kobietami, pokazując im tablice prawa otrzymane od Boga.
Jest to druga plansza z cyklu D. Nicolao Simonellio Picturae omniumq. Bonarum Artium Cultori eximio, który zawierał 15 rycin Pietra Santi Bartoliego, w tym kartę z dedykacją i 14 rycin według kompozycji Rafaela Santi. Wymieniony w tytule cyklu Niccolò Simonelli (1611–1671), któremu wydawca, Giovanni Giacomo de Rossi (1627–1691) zadedykował prace, był sprzedawcą i miłośnikiem dzieł sztuki, zaprzyjaźnionym z wieloma artystami, m.in. Salvatorem Rosą i Pierem Franceskiem Molą. Doradzał niektórym kardynałom w zakresie sztuki, w tym bratankowi papieża Aleksandra VII, Flavio Chigi (1631–1693). W XVII-wiecznym Rzymie uchodził za bardzo wpływową postać świata sztuki.
Pietro Santi Bartoli był malarzem, rysownikiem, rytownikiem oraz starożytnikiem. Studiował u Pierre’a Lemaire’a (1612–1688) i Nicolas'a Poussin'a (1594–1665) w Rzymie. Należał do kręgu antykwariuszy, artystów i miłośników antyku. Choć poświęcił się grafice dokumentującej dzieła sztuki starożytnej, publikował także reprodukcje dzieł sztuki i architektury artystów bardziej mu współczesnych, czego przykładem jest prezentowana akwaforta.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 271 mm, szerokość: 395 mm
odcisk: wysokość: 106 mm, szerokość: 272 mm
Rodzaj obiektu
akwaforta (odbitka)
Technika
akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
nieznany
1600 — 1625
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Young, John
1814
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.