
Martwa natura - zając i szparagi
1660 — 1680
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie
Isaak van Kipshaven (1635–1670), będąc dojrzałym artystą, mistrzem malarskim, zamieszkał w Amsterdamie, gdzie pozostał do śmierci w 1670 roku.
To największe miasto i stolica Holandii w XVII wieku było jednym z głównych ośrodków malarskich martwych natur. Wielu artystów starało się tam właśnie znajdować klientów, a duża konkurencja spowodowała wąską specjalizację wśród malarzy. W poszukiwanych wówczas przedstawieniach liczył się iluzjonistyczny talent do ukazania rzeczywistego przedmiotu, nastrojowość kompozycji i ich ukryte znaczenia symboliczne. Specjalnością Kipshavena była właśnie martwa natura. Tworzył on kompozycje ukazujące lekkie przekąski z bogactwem barwnych przedmiotów luksusowych, jak też kryształowe kieliszki czy srebrne dekorowane półmiski z egzotycznymi owocami oraz trofea myśliwskie z bogactwem przedstawianych ptaków łownych. Kipshaven, jak wielu innych twórców 2. połowy XVII wieku, tworzył niewielkie obrazy przeznaczone do wnętrz mieszczańskich, których stanowiły ozdobę i bywały impulsem do dysput i przemyśleń. Holandia XVII wieku charakteryzowała się mnogością artystów i koneserów sztuki. Obecność trofeów myśliwskich wśród tematów prac malarza wskazuje na chęć dotarcia do elity społeczeństwa i przychylności nabywcy o wyrafinowanym guście.
Elegancja i wnikliwość przedstawień upolowanej zwierzyny wskazują na znajomość upodobań artystycznych osób aspirujących do wyższych sfer społecznych, oddających się z upodobaniem myślistwu, tradycyjnej rozrywce wysoko urodzonych. Lubelski obraz ukazuje właśnie ptaki, bąka, bażanta i inne drobne ptactwo o barwnym upierzeniu. Widać dążenie malarza do ukazania ich różnorodności. Niemal ornitologiczne skupienie na szczególe pozwala artyście przedstawić ptaki w możliwie najwierniejszy sposób. W centrum kompozycji rozłożone skrzydło bąka, ptaka brodzącego, jest ukazane z kroplami wody na krawędzi piór, jakby tuż po upolowaniu wyjęto go z wody. Kompozycja barwna i nastrojowa była dla XVII-wiecznych Holendrów zapowiedzią obfitego posiłku oraz utrwaloną ulotną chwilą triumfu i dumy myśliwego.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 81 cm, szerokość: 64.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1660 — 1680
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1640 — 1660
Muzeum Narodowe w Lublinie
Heemskerck, Hendrik van
1652
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.