![MNS/H/959 Miniatura szczecińskiego pomnika króla Fryderyka II Wielkiego - ujęcie ze skosu; Alabastrowa rzeźba przedstawiająca stojącą postać króla Fryderyka Wielkiego wg szczecińskiego pomnika Johanna Gottfrieda Schadowa z 1793 r. Postać mężczyzny lekko pochylona do przodu, przygarbiona. Twarz skupiona, brwi ściągnięte, usta zamknięte, policzki szczupłe. Na głowie trójgraniasty kapelusz, spod którego wystają krótkie lokowane pukle włosów. Na plecach długi futrzany płaszcz, zapięty na okrągłą zaponę z przodu, na lewym ramieniu. Lewa dłoń wsparta o biodro. Prawa dłoń opiera się o buławę (regiment). Buława oparta na na dwóch grubych, zamkniętych księgach. Pod płaszczem kurta wojskowa, wąskie spodnie, buty wysokie, oficerki. Statua na owalnej, wąskiej podstawie o nieregularnej powierzchni.](/brepo/panel_repo/2023/03/01/nvyvua/contain-360-1000-max-mns-h-959-diga3211-m.jpg)
Miniatura szczecińskiego pomnika króla Fryderyka II Wielkiego
1900 — 1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.
Fryderyk II Wielki, władający Prusami w okresie 1740–1768 okazał się wybitnym monarchą. Dzięki jego rządom Prusy stały się jednym z najpotężniejszych państw Europy, a władca mimo prowadzonych wojen i rozbudowie administracji państwowej, skupiał się w dużym stopniu na dobrobycie swoich poddanych.
Pamięć o pruskim królu przetrwała między innymi w ukazujących go obrazach, grafikach czy rzeźbach. Pierwszy wizerunek Fryderyka w przestrzeni publicznej został odsłonięty w Szczecinie w kilka lat po śmierci monarchy, 10 października 1793 roku, z inicjatywy Ewalda Friedricha von Hertzberga, byłego ministra spraw zagranicznych i bliskiego współpracownika królewskiego. Dzieło zostało wykonane przez mistrza Johanna Gottfrieda Schadowa (1764-1850), wówczas nadwornego rzeźbiarza w Berlinie. Zgodnie ze zleceniem Hertzberga, monarchę miano ukazać w stroju wojskowym. Rzeźbiarz, znający osobiście Fryderyka II, przyodział posąg w ubiór, w jakim poddani widzieli władcę na co dzień, a więc w podniszczony mundur i charakterystyczny trójgraniasty kapelusz. Jednak dla podniesienia rangi rzeźbionej postaci, artysta narzucił na jej ramiona monarszy płaszcz, nadał ciału majestatyczną pozę a w ręku umieścił wodzowskie insygnium w formie buławy, którą monarcha wspiera się na księgach.
Szczeciński pomnik został uwieczniony na stalorycie autorstwa Henry’ego Winklesa (1801-1860) oraz Carla Ludwiga Frommela (1789-1863) i stał się ilustracją jednej z tytułowych kart wydanego w 1840 roku dzieła „Friedrich der Große und seine Zeit” (Fryderyk Wielki i jego czasy) autorstwa dr. K.F. Reiche. Monument został jednak na czarno-białej grafice w wielu detalach zmieniony w stosunku do oryginału, między innymi w proporcji regimentu (insygnia widzowskiego), ułożenia ksiąg, czy zakończenia szarfy z orderem. Najistotniejsza różnica dotyczyła fizjonomii Fryderyka II, którą sztycharze pozbawili tak charakterystycznych rysów.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 17.9 cm, szerokość: 14.2 cm
odcisk: wysokość: 17.5 cm, szerokość: 10.7 cm
ilustracja: wysokość: 12.5 cm, szerokość: 10.2 cm
Rodzaj obiektu
grafika, frontyspis
Technika
staloryt
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1900 — 1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1600 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1880
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna