List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Antoni Karwowski (1948– ) studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po studiach związał się z Pomorzem Zachodnim, a zwłaszcza Świnoujściem, Szczecinem i Chociwlem. Uprawia sztukę performans, uczestnicząc i organizując liczne festiwale i spotkania performatywne w kraju i zagranicą. W 2016 r. Muzeum Narodowe w Szczecinie zorganizowało obszerną prezentację dorobku artysty. Do zbiorów trafiły wówczas materiały dokumentujące wczesne działania Karwowskiego realizowane w początku lat 80. XX w.
Należy do nich dokumentacja fotograficzna performance'u Identyfikacja, o której w komentarzu odautorskim Karwowski pisze:
„Rok 1980, przyjeżdżam do Polkowic, gdzie podejmuję pracę jako plastyk zakładowy w kopalni miedzi KGHM Polkowice. W pierwotnych założeniach mam opracować projekt identyfikacji wizualnej zakładu, ale mimo woli staję się częścią Wydziału Propagandy Zakładowej komórki PZPR. Coraz częściej obsługuję oprawę plastyczną państwowych i regionalnych świąt, maluję hasła i portrety Lenina, wypisuję dyplomy i listy pochwalne. Mieszkam w hotelu robotniczym i z dnia na dzień dotkliwie odczuwam samotność i mentalne wyalienowanie. (…) Brakuje mi miejsca na intymność, indywidualność, poszanowania prywatności i wolności wyborów. Staram się odpowiedzieć na sytuację, w której się znalazłem. Wracam do projektów, zakładających „wykrojenie” z otaczającej mnie rzeczywistości własnej przestrzeni.”
Identyfikacja stanowi odpowiedź na sytuację nieintencjonalnego ugrzęźnięcia w odindywidualizowanej przestrzeni późnego socjalizmu. Karwowski zrealizował ją w trzech kolejnych odsłonach. Kluczowym rekwizytem każdej z nich jest tablica identyfikacyjna z datą urodzenia i inicjałami - AK-130448, która formatem i sposobem wizualnego opracowania przypomina tablicę rejestracyjną samochodu. Pierwsza z akcji odbyła się we wrześniu 1980 r. na parkingu przy hotelu robotniczym przy ul. Legnickiej w Polkowicach i trwała 60 minut. W jej trakcie artysta stał nieruchomo trzymając przed sobą „tablicę rejestracyjną”.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34 cm, szerokość: 37.9 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
fotografia analogowa
Tworzywo / materiał
papier fotograficzny
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Łukaszewicz, Aleksandra
2004
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Radke, Marek
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.