
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Apollo Aleksandry Łukaszewicz (1978– ), dr hab. nauk humanistycznych, kuratorki i artystki, specjalizującej się w estetyce filozoficznej, teorii sztuki i kultury, jest jednym z sześciu wielkoformatowych kolaży fotograficznych, tworzących cykl Pytanie o twarz mężczyzny (2004). Artystka mówi o nim: „Myślałam o tym, że nie tylko kobiety, ale też mężczyźni są wpisywani w pewne stereotypowe role i formy, które mają swoje korzenie w początkach cywilizacji europejskiej. W tym sensie jest to praca krytyczna, feministyczna, ale sympatyzująca z mężczyznami. Apollo Belwederski, Hermes, Dawid, Dyskobol, Laokoon, św. Sebastian – to różne formy, w które przez wieki wpisywany jest ideał mężczyzny. Ale czy te wzorce odpowiadają współczesnym mężczyznom? Kim oni są pod maską formy idealnej?”
Ideał mężczyzny starożytnej Grecji jest połączeniem doskonałości duchowej i cielesnej. Ufundowany na filozofii Platona i jego kanoniie etycznym i estetycznym, którego postawą jest triada: dobro, piękno, prawda. Przedstawienie fotografii ciała współczesnego mężczyzny, upozowanego na posąg boga greckiego z głową-maską zasłaniającą twarz, narzuca skojarzenie z dzisiejszym, dynamicznym światem mediów społecznościowych i nieograniczonymi możliwościami samokreacji. Obecnie bez trudu każdy może stworzyć własny wizerunek niezależne od tego kim naprawdę jest i czy przez to staje się lepszym lub szczęśliwszym.
Dominująca w sztuce antyku zasada mimesis, czyli tworzenie perfekcyjnej iluzji rzeczywistości, ukazywanie świata takiego, jakim być powinien, a niekoniecznie jakim jest, w filozofii platońskiej rozumiana była jako tworzenie reprezentacji modelowego, idealnego wyobrażenia rzeczywistego świata. W tym narzuconym przez antyczne nawiązania i skonfrontowanym ze współczesnością kontekście cykl Pytanie o twarz mężczyzny Łukaszewicz jest wyzwaniem intelektualnym, skłania do rewizji własnych postaw oraz do krytycznego filtrowania przekazywanych nam medialnych informacji.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 200 cm, szerokość: 130 cm
Rodzaj obiektu
fotografia, kolaż
Technika
fotografia, druk jednobarwny, klejenie
Tworzywo / materiał
płótno lniane, papier fotograficzny
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Tiepolo, Giambattista
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1600 — 1625
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.