
09/08. W Daugavpils
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Praca z cyklu „Okna” to jedna z konstrukcji przestrzennych, które Jerzy Jarnuszkiewicz tworzył w latach sześćdziesiątych XX wieku zainspirowany formami geometrycznymi oraz metalem, jako materiałem rzeźbiarskim, otwierającym nowe możliwości realizacyjne. O jego instalacjach ze spawanych blach i prętów historyk sztuki Waldemar Baraniewski pisał, że stają się stymulatorami nowych, nieznanych dotąd przestrzeni i zjawisk. Są jednocześnie w jakiś cudowny sposób wewnętrznie zrównoważone. Prace te, początkowo ekspresyjne i metaforyczne, z czasem coraz bardziej analityczne i racjonalne, stanowią najważniejszą część bogatego, ogromnie zróżnicowanego dorobku artystycznego Jarnuszkiewicza. Powstałe w ciągu zaledwie kilku lat stanowią wyjątkowe zjawisko w sztuce polskiej. Pierwszą „Kompozycję przestrzenną” artysta wykonał w miejscu publicznym podczas sympozjum rzeźbiarskiego w Ravnem w dawnej Jugosławii (1964), kolejną na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), gdzie jego „Konstrukcja drogowskazowa” zdobyła główną nagrodę. Często tworzył niewielkie obiekty z myślą o ich realizacji w większych proporcjach. W 1967 amerykański kurator Edward F. Fry wybrał pracę „Rytmy II” na wystawę „Sculpture of Twenty Nations” w Guggenheim Museum w Nowym Jorku.
Jarnuszkiewicz był wszechstronnym artystą, utalentowanym rzeźbiarzem, twórcą ekslibrisów, medali, grafik, założeń pomnikowych. Przez kilkadziesiąt lat pracował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie prowadził autorski program nauczania w pracowni rzeźby. Jego podstawowym założeniem dydaktycznym było skłanianie studentów do samodzielnego myślenia, otwierania się na własne emocje i otaczającą rzeczywistość. Wśród jego wybitnych uczniów jest m.in. Grzegorz Kowalski, który rozwijał oryginalną metodę pedagogiczną Jarnuszkiewicza w swojej pracowni – dzisiaj już legendarnej „Kowalni”. Jerzy Jarnuszkiewicz jest autorem pomnika Małego Powstańca w Warszawie, który jest symbolem pamięci o Powstaniu Warszawskim.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 115 cm, szerokość: 40 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, instalacja (dzieło wizualne)
Technika
gięcie, spawanie
Tworzywo / materiał
żelazo
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Radke, Marek
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Romańczuk, Zbigniew
2013
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1957
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.