Lalka teatralna Donso (myśliwy)
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Lalki z teatru sogo bò
Lalka teatralna (marionnette) typu maani, z rękoma ruchomymi w ramionach oraz łokciach, animowana od dołu przez lalkarza przy pomocy sznurków, tańczy na tzw. mobilnej scenie. Jest elementem tradycji teatralnej Sogo bò występującej w regionie Ségou, w południowo centralnej części Republiki Mali.
W teatrze Sogo bò nie ma dialogów, lalki odgrywają swoje role bez słów. Osobowość postaci jest wyrażana poprzez ruch. Lalkarze-animatorzy mają bardzo trudne zadanie, muszą bowiem tak umiejętnie poprowadzić lalkę, żeby publiczność jednoznacznie i prawidłowo zidentyfikowała postać. Bywa, że pomocne są towarzyszące występowi lalki pieśni i muzyka. Każda lalka ma przypisaną najczęściej tylko jedną rolę. Omawiany tu Kalhaldi jest wyjątkiem, gdyż w swojej scenicznej karierze ma wiele różnych kreacji. Często występuje jako muzułmański uczony, marabut. Z powodzeniem też odgrywa rolę księcia Ségou – królestwa Bamanów, którego rozkwit przypadał na XVIII wiek. Przez członków Kamalen Ton jest też wykorzystywany dla przedstawienia Ton Fa, czyli opiekuna stowarzyszenia. Animowany jest też jako Amadou Hampaté Bâ (1901–1991) – postać autentyczna i bardzo ważna dla kultury Mali. Amadou Hampâté Bâ był malijskim pisarzem i etnologiem. Badał i gromadził tradycję ustną. Jest autorem często cytowanego powiedzenia, że gdy w Afryce umiera starszy człowiek, to tak jakby spłonęła cała biblioteka. Pracował przy ujednoliceniu systemu transkrypcji języków afrykańskich. W 1960 roku, po uzyskaniu niepodległości przez Mali, utworzył w Bamako l’Institut des Sciences Humaines (Instytut Nauk Humanistycznych).
Dar Oleńki Darkowskiej-Nidzgorskiej i Denisa Nidzgorskiego-Gordiera.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
Kalhaldi
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 75 cm, szerokość: 38 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, lalka teatralna
Technika
montowane, szyte, malowane, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
włókno roślinne (sznurek), drut, lakier styrenowy, farby akrylowe, drewno, tkanina fabryczna
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 1988
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.