![S/G/140/ML Scena rodzajowa przedstawiająca mężczyznę i kobietę w strojach krakowskich, przy pługu. Niska linia horyzontu, na polu dwa konie, biały i brązowy, przypięte do pługa oraz dwoje ludzi. Kobieta ubrana na biało z koszykiem w ręce, mężczyzna ubrany na brązowo odwrócony tyłem. Konie widziane z profilu. Niebo szare, jednolite. Kompozycja o ściętych narożnikach.](/brepo/panel_repo/2025/01/10/dk6yks/contain-360-1000-max-s-g-140-ml-001.webp)
Jesienna orka
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Józef Chełmoński to reprezentant polskiego realizmu, najbardziej znany z przedstawień polskiej wsi. W latach 1867–1871 uczęszczał do warszawskiej Klasy Rysunkowej i prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. W 1872 roku uczył się w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera. Po powrocie do Warszawy (1874) współdzielił z Witkiewiczem i Chmielowskim pracownię wynajmowaną w gmachu Hotelu Europejskiego. W latach 1872 i 1874–1875 odbył kilka podróży na Podole i Ukrainę. Od tej pory fascynowały go realia wsi, które znalazły się w centrum jego twórczości malarskiej. Realizm Chełmońskiego wyróżniał się poprzez ukazywanie wiejskiej scenerii w naturalnym, przypadkowym i dynamicznym układzie, jako zapis powszechności dnia codziennego, oddający całą galerię prawdziwych typów osobowości. Wprowadził do polskiej sztuki sceny i postaci, które ze względu na swój niski status społeczny i estetyczny nie były przedstawiane przez artystów. Jego wizja sztuki początkowo nie spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Wyjechał w 1875 roku do Paryża i tam osiągnął sukces artystyczny. W okresie paryskim zafascynował się problematyką tamtejszego malarstwa pejzażowego. Przełom w jego twórczości (i życiu) nastąpił w latach 1886–1887 po powrocie do kraju. Chełmoński zakupił nieduży dworek w Kuklówce koło Grodziska Mazowieckiego, gdzie tworzył i uprawiał rolę. Od tej pory malował już niemal wyłącznie pejzaże emanujące metafizyczną tęsknotą. W tym czasie zyskał powszechne uznanie w Polsce, m.in. dzięki wirtuozerii w oddawaniu kształtów i form oraz przenikliwej obserwacji natury. Zjazd przed karczmą został namalowany w 1877 roku w okresie paryskim. To szkic do obrazu, w związku z tym nie jest rygorystycznie realistyczny, z typową dla artysty centralnie usytuowaną postacią.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 58.5 cm, szerokość: 104 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Tyssot, K.
Muzeum Narodowe w Lublinie
Chełmoński, Józef
1888
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Wodzinowski, Wincenty
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.