Frühlingstag | Wiosenny dzień
scena symboliczna
1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika holenderska i flamandzka
Hendrik Liberti (1600-1669), kompozytor, a także wirtuoz gry na organach, był w latach 1630–1661 organistą katedry w Antwerpii, gdzie zamieszkał chroniąc się przed konfliktem religijnym między protestantami i katolikami. Rycina z jego półpostacią, wykonana według obrazu Anthona van Dycka (1599-1641), przedstawia muzyka jako młodego mężczyznę o pulchnej twarzy okolonej jasnymi puklami, w nonszalanckim stroju, w wydatnym, spływającym z ramienia potrójnym łańcuchu, wskazującym jego status i osiągnięcia. W prawej dłoni trzyma papier z zapisem nutowym swego kanonu A 4, Ars longa, vita brevis (Trwała sztuka, ulotne życie). Tytułowe przesłanie, którego autorstwo przypisuje się Hipokratesowi z Kos, Liberti kontempluje w melancholijnym zamyśleniu, być może z nadzieją, że jego utwory przetrwają wieki.
Van Dyck pierwowzór prezentowanej grafiki malował przypuszczalnie w latach 1628–1632 w Antwerpii, a sama rycina powstała w ramach cyklu portretów Ikonografia według jego projektu. Zbiór zawierał reprodukcje malowanych i rysowanych głównie przez van Dycka, portretów współczesnych mu, wybitnych władców, dowódców, mężów stanu i filozofów, a przede wszystkim artystów i kolekcjonerów. Za przykładem Rubensa starał się w ten sposób promować swoją twórczość i osobę. Wydawcą osiemdziesięciu plansz był Martin van den Enden, a dzieło powstawało od 1628 po późne lata trzydzieste XVII wieku. Autorami rysunków pomocniczych do rycin byli także współpracownicy mistrza, artyści: Schelte Bolswert, Lucas Vorsterman, Paulus Pontius, Willem de Hondt oraz Pieter de Jode I i Pieter de Jode II. Wydawanie cyklu kontynuował Gillis Hendrix, który dodał dwadzieścia jeden plansz i opublikował całość w 1645 roku. Cztery kolejne wydania pojawiły się w XVII i XVIII wieku, po czym zużyte płyty zdeponowane zostały w Chalcographie du Louvre w Paryżu.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
odcisk: wysokość: 270 mm, szerokość: 201 mm
arkusz: wysokość: 274 mm, szerokość: 205 mm
Rodzaj obiektu
miedzioryt (odbitka), grafika reprodukcyjna
Technika
miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier żeberkowy z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna