![ML/H/F/25/5 Widok ogólny Lublina ukazujący panoramę miasta od strony Starych Bronowic. Na pierwszym planie pole (łąka ?), pośrodku niskie zabudowania. Na odległym wzgórzu widoczne Stare Miasto z charakterystycznymi budowlami. Od lewej: kościół bernardyński (św. Pawła), Magistrat, Brama Krakowska, zabudowania pojezuickie (katedra i Wieża Trynitarska), kościół i klasztor dominikanów, zamek.
Fotografia sepiowana, naklejona na tekturę, otoczona ozdobną ramką w kolorze złotym w formie przecinających się na rogach listew. W l. d. rogu nazwisko autora fotografii, w p. d. nazwa miasta. Na rewersie odbitki pieczęci tuszowych Muzeum Nałęczowskiego (okrągła, w kolorze fioletowym) oraz Biblioteki Nałęczowskiej (podłużna, w kolorze fioletowym), a także odręczny napis czarnym tuszem z opisem fotografii.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/0gjwwu/contain-360-1000-max-ml-h-f-25-5-001.webp)
Widok ogólny Lublina
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Trachter był malarzem Lublina. Po powrocie z Paryża pod koniec lat 20. portretował miasto nad Bystrzycą, nakładając na nie odmienne konwencje artystyczne. Lublin w interpretacji artysty zyskiwał nowoczesny wyraz, kształtowany inspiracjami i wzorami międzynarodowego środowiska École de Paris. Zafascynowany twórczością Cezanne’a i Soutine’a Trachter swobodnie nawiązywał zarówno do uproszczonej, zgeometryzowanej, jak i ekspresyjnej formuły malarskiej.
Przedstawienie Starego Miasta przynależy do tradycji ekspresjonistycznej, łącząc spiętrzoną topografię budynków z gwałtownym gestem nakładanej grubo farby. Stare Miasto zostało pokazane od strony nieistniejącej już dzielnicy żydowskiej, z charakterystycznymi punktami wznoszących się zabytkowych zabudowań, kaplicy Tyszkiewiczów, bazyliki Dominikanów, Bramy Trynitarskiej i ciasnym układem budynków mieszkalnych na pierwszym planie, wykraczających poza kadr obrazu. Ich pokrzywiona, zdeformowana, prowizoryczna struktura została wydobyta mocnymi pociągnięciami pędzla i intensywnymi barwami żółcieni, czerwieni, błękitów.
Pejzaż miasta nie jest zaludniony. Głównym celem artysty było skontrastowanie monumentalnych budowli piętrzących się ku górze z widokiem lichej, rozpadającej się biednej dzielnicy żydowskiej. Brak ludzi Trachter rekompensuje rozchwianą, ekspresyjnie wydobytą tkanką zabudowań, kurtynami suszących się ubrań, parkanami, płotami dzielącymi gęstą przestrzeń. To one wyrażają codzienne życie, zmienne, nietrwałe i kruche. Malarz rezygnuje z dokumentalnej relacji, tworzy za to subiektywną i emocjonalną metaforę ludzkiego losu, wyrażonego widokiem pokracznych i nietrwałych domów, usytuowanych u podnóża hierarchicznych zabudowań Starego Miasta.
Marcin Lachowski
Inne nazwy
Pejzaż
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 47 cm, szerokość: 56 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 54.5 cm, szerokość: 64 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Stepanow
1890 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wyczółkowski, Leon
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Waśniewski, Zenon
1938
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.