Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Szkło artystyczne
Jeden z typowych dla artysty portretów młodych kobiet, w których autor przemyca subtelne (bądź mniej zawoalowane) erotyczne podteksty. To właśnie takie połączenie wydekoltowanych dziewcząt z aluzyjnymi atrybutami w naiwną całość przyniosło mu pożądany rozgłos i pieniądze. Dziewczyna rękami skrzyżowanymi na piersiach przytrzymuje ciemny, niebieski szal, spod którego widać białą koszulę z bufiastymi rękawami opadającą z ramion oraz osłaniającą z lekka piersi. Dużo swobody jest również w jej fryzurze. Ozdobione przepaską włosy opadają w puklach wokół twarzy i szyi. Uchwycona w negliżu dziewczyna oddaje się melancholii. Siedząc w fotelu z ciemnożółtym obiciem rozmyśla nad listem być może od ukochanego. Afektacja gestu przesądza o braku wdzięku i ckliwości tego malarstwa.
Jean Baptiste Greuze był francuskim malarzem najbardziej znanym ze swoich portretów, scen rodzajowych i obrazów historycznych. W swej twórczości podejmuje tematy sentymentalne, często balansując na granicy dobrego smaku artystycznego, a także obyczajowego. Pod względem formalnym łączył cechy rokoka i holenderskiego realizmu. Urodzony 21 sierpnia 1725 w Tournus we Francji, studiował u Charlesa Grandona w Lyonie, a później w Académie Royale de Peinture et de Sculpture w Paryżu. Ze zmiennym sukcesem mieszanym sukcesem ubiegał się o członkostwo w Académie w Paryżu.
Prezentowany obraz uważany jest za kopię, sporządzoną prawdopodobnie na początku XIX w., zaginionego dzieła Jeana-Baptiste'a Greuze'a ze zbiorów wilanowskich (znanego z drzeworytu Bronisława Puca wykonanego na podstawie rysunku Franciszka Tegazzo w: Skimborowicz, Gerson, Willanów..., 1877, s. 72, nr 134). Zachowały się liczne powtórzenia pierwowzoru, m.in. w Muzeum im. Puszkina w Moskwie (z kolekcji Jusupowa) oraz w National Gallery w Waszyngtonie.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 25,6 cm, szerokość: 12,1 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
rytowanie, szlifowanie
Tworzywo / materiał
szkło przezroczyste
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna