
Święta Barbara
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Za kolebkę malarstwa na szkle w Polsce uważa się Dolny Śląsk, gdzie w pobliżu hut w Kotlinie Kłodzkiej i w okolicach Jeleniej Góry mieściły się liczne pracownie malarskie. Obrazy tam powstające nie tworzyły jednorodnej grupy. Często przejmowały cechy stylowe z Podhala, Czech czy Słowacji. Malarstwo śląskie było silnie uzależnione także od sztuki oficjalnej, przechodziło ewolucję w stronę większej dekoracyjności i poszerzenia ikonografii. Zachowane niewielkich rozmiarów obrazy cechuje: delikatna linia rysunku w kolorze czerwieni lub brązowej sepii, partie ciała zaznaczone delikatnym cieniowaniem w tonacji szarej lub szaro-oliwkowej, fantazyjne dekoracje kwiatowe (stylizowane goździki lub róże) oraz kaligrafowane na ciemnym tle pod przestawieniami imiona świętych.
Najczęstszy na Śląsku był wizerunek św. Barbary, głównej patronki górników. Często przedstawiano również: Dzieciątko Jezus, Chrystusa Ukrzyżowanego, Grób Boży, Ecce Homo, św. Antoniego, św. Franciszka, św. Józefa lub św. Jana Nepomucena, a także różne wizerunki Matki Bożej, szczególnie z obrazu jasnogórskiego, oraz niespotykane nigdzie indziej: Matkę Boską z Barda Śląskiego i Matkę Boską Wambierzycką, czczone w lokalnych sanktuariach pielgrzymkowych. Wszystkie te postaci ukazywano jedynie w ujęciu popiersiowym, lekko przedłużonym ku dołowi, wypełniały sobą całą przestrzeń, zostawiając u góry tło przeznaczone na ornament kwiatowy.
W taki też sposób przedstawiano św. Apolonię, znaną w chrześcijaństwie jako patronkę wzywaną w chorobie zębów i dziąseł. Życie, a właściwie śmierć, świętej opisano między innymi w listach św. Dionizego Wielkiego o pogromie chrześcijan w Aleksandrii. Pod koniec 248 lub na początku 249 roku chrześcijanie zostali tam zaatakowani przez wyznawców innych religii – wyciągano ich z domów, ograbiano z dobytku, brutalnie mordowano. Jedną z takich osób była diakonisa (zakonnica) zajmująca się chorymi oraz dziećmi. Apolonia była wtedy osobą w podeszłym wieku. Mimo to torturami próbowano ją zmusić, by wyrzekła się wiary – połamano jej szczęki i wyrwano zęby. Następnie wywleczono za miasto, gdzie płonął stos. Tam postawiono ją przed wyborem: wyrzeknie się wiary albo zostanie wrzucona żywcem do ognia. Poprosiła o chwilę na zastanowienie, a następnie sama rzuciła się w płomienie.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 39.5 cm, szerokość: 28 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika malarska
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.