Elektryczna latarnia okrętowa
1970 — 1979
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Wyposażenie jednostek pływających, Historia nawigacji
Latarnie okrętowe wyposażone w soczewkę Fresnela stosowane były na jednostkach pływających jako oświetlenie sygnalizacyjne. Ich zadaniem było informowanie innych jednostek znajdujących się w pobliżu, czy to na otwartym akwenie, czy na torze wodnym, o lokalizacji statku, na którym została zawieszona. Zarówno umiejscowienie oświetlenia nawigacyjnego, jak i jego barwy regulowane są przez międzynarodowe ustalenia i wymogi opracowane pod koniec XIX w. Zasada trzech barw świateł: zielonego, czerwonego i białego, którą wybrano, została zapożyczona z regulacji stosowanych w Wielkiej Brytanii. Zielone światło znajduje się na sterburcie, czerwone powinno być umieszczone na lewej burcie, białe oświetla rufę i maszt, a w przypadku większych jednostek, na maszcie powinny znajdować się dwa światła.
Soczewka Fresnela składa się z koncentrycznych pierścieni będących pocienionymi fragmentami soczewki, dzięki czemu może wysyłać bardziej skoncentrowaną wiązkę światła. Często zbudowana jest z warstwy rozpraszającej i skupiającej. Jej zaletą jest mniejsza grubość niż soczewki tradycyjnej, co ma szczególne znaczenie w przypadku soczewek o dużych średnicach. Ważną cechą soczewek Fresnela są zniekształcenia biegu promieni świetlnych powstające na krawędziach pierścienia, dlatego często są stosowane przy różnego rodzaju reflektorach. Skonstruował ją w 1822 r. Augustin Jean Fresnel (1788–1827) na podstawie publikacji Georges-Louis'a Leclerc de Buffon (1708–1788) z opisem tego wynalazku.
Prezentowana latarnia wyprodukowana została przez niemiecką firmę Ahlemann & Schlatter z Bremy założoną w 1868 roku, która obecnie działa pod nazwą aqua signal AG. Emitowała światło białe pod kątem 135 stopni. Montowana była zatem na rufie, zapewniając widoczność jednostki pływającej od tyłu.
Leszek Kocela
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
latarnia sygnalizacyjna, lampa naftowa, znak nawigacyjny
Technika
produkcja seryjna
Tworzywo / materiał
metal, szkło
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1970 — 1979
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1950 — 1959
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1816 — 1850
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna