
Autoportret w pracowni
autoportret
1960
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Jan Spychalski nigdy nie odebrał akademickiego wykształcenia artystycznego, lecz od młodości interesował się przeszłością. W 1914 roku został wolnym słuchaczem Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, a po pierwszym semestrze przeniósł się na uniwersytet berliński. Tam przez cztery lata uczęszczał na zajęcia z filozofii oraz z historii i teorii literatury, sztuki i muzyki. Zainteresował się wówczas działalnością awangardy spod znaku „Der Sturm” i „Die Aktion”, toteż po przeprowadzce do Poznania w 1918 roku podjął współpracę z wydawnictwem „Ostoja”, prowadzonym przez Jerzego i Witolda Hulewiczów. Nawiązał także znajomość ze Stanisławem Przybyszewskim i wieloma artystami krakowsko-poznańskiego środowiska ekspresjonistów, działającymi wokół czasopisma „Zdrój” i ugrupowania „Bunt”. W 1920 roku zatrudnił się w Bibliotece Uniwersyteckiej, gdzie przepracował (z okupacyjną przerwą) całe życie. Pierwsze lekcje malarstwa i rysunku Spychalski odebrał u Władysława Lama, zaś najbliższymi powiernikami stali się malarz Wacław Taranczewski, witrażysta Jan Piasecki oraz artysta-konserwator Paweł Pogowski. Mając dostęp do książek i dysponując znajomością kilku języków obcych, bibliotekarz rozpoczął jednak własne studia nad technikami dawnych mistrzów. Niewielkie kawałki dykty stawały się podobraziem dla licznych portretów, martwych natur i pejzaży o jasnej, srebrzystej kolorystyce oraz uproszczonej, swobodnej formie bliskiej włoskim twórcom pittura metafisica. W czasie drugiej wojny światowej paleta malarza znacznie pociemniała, wciąż zachowując błysk emalii wywiedziony z bursztynowych werniksów Pietera Paula Rubensa. Spośród czworga dzieci trzy córki Spychalskiego poszły zawodową drogą ojca: Joanna została malarką, a Agnieszka (Ławniczakowa) i Róża (Kąsinowska) – historyczkami sztuki. Ta ostatnia pełniła w 1960 roku obowiązki wojewódzkiej konserwatorki zabytków w Szczecinie.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 46 cm, szerokość: 28 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
sklejka
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Karpiński Alfons
1960
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Fałat, Julian
1915
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Armytage, James Charles
1839 — 1880
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.