![MNS/Szt/1260 Alegoria Prawa i Łaski - ujęcie z przodu; Marynistyczny pejzaż przedstawia morze i wejście do portu umiejscowione między skalistym przesmykiem, na szczytach którego po obu stronach wznoszą się dwie kamienne wieże. Na morzu przedstawiono handlowe okręty. Na pierwszym planie po prawej stronie fragment piaszczystego brzegu ze scenami rodzajowymi. W pobliżu brzegu płyną trzy statki i niewielka łódź. Na pierwszym planie po lewej stronie widoczna jest galera dwumasztowa ze zwiniętymi żaglami typu łacińskiego i jednym rzędem wioseł. Na dziobie i rufie widoczne są nadbudówki dla oficerów. Nad częścią rufową rozpostarty jest na wytykach bogato zdobiony namiot. W pawęży rufowej czyli płaskim zakończeniu rufy widać umocowany ster zawiasowy. Załoga galery ubrana jest we wschodnie stroje i białe turbany. Flaga na maszcie jest w kolorach pomarańczu, bieli i błękitu. W oddali na horyzoncie dostrzec można inne statki. W centrum obrazu ukazano galeon pod żaglami, a z jego prawej burty inny typ statku – karawelę z żaglami typu rejowego noszonymi na masztach. Z jej lewej burty, zza skał wyłania się zwinięty, maszt drugiej galery tego samego typu. Przy brzegu widać łódź z obsadą, a w tle na horyzoncie rysują się sylwetki kolejnych statków. Niebo częściowo zakrywają deszczowe chmury. Światło padające na statki od horyzontu z lewej strony rzuca długie cienie w kierunku lądu. Obraz malowany jest lekko, energicznymi pociągnięciami pędzla.](/brepo/panel_repo/2024/02/21/yts8r9/contain-360-1000-max-mns-szt-1260-diga6868-m.jpg)
Pejzaż morski z grupą statków
marina
1600 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Franciszek Ksawery Lampi to malarz pochodzenia włoskiego urodzony w Austrii, gdzie też odbył edukacją artystyczną. Naukę rozpoczął u swojego ojca, słynnego portrecisty Jana Chrzciciela Lampiego, a kontynuował w pracowni Heinricha Fügera i Huberta Maurera w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz najprawdopodobniej też w pracowni Ignace’a Duviviera i Francesco Casanovy. Mieszkał głównie w Polsce. W Warszawie udało mu się osiągnąć pozycję uznanego portrecisty. Podróżował do innych polskich miast w celu poszukiwania zamówień. Malował też sentymentalne krajobrazy ze sztafażem, często sceny pasterskie na tle pejzażu górskiego, urwisk skalnych, pejzaże z elementami ruin. Do takich prac należy obraz ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie zatytułowany Pejzaż fantastyczny z około 1830 roku. Wyróżniającym się elementem przedstawienia jest sylweta skalnego zbocza z półokrągło sklepionym prześwitem u dołu, przez który przepływa woda do małej zatoczki po prawej stronie u dołu. Na ukośnym grzbiecie opadającym w prawo widoczna jest postać człowieka jadąca na mule, a także kapliczka (figura z krzyżem), pod nią zaś jest widoczna siedząca postać, po prawej stronie znajduje się wędrowiec z węzełkiem na plecach. Po prawej stronie zostały również namalowane sylwety bydła (trzy krowy, koza zwrócona w prawo), a przed nimi jeździec na koniu. U dołu obrazu, po lewej stronie, została przedstawiona kobieta z dzieckiem na kolanach, a obok niej siedzący, odwrócony tyłem mężczyzna oraz pies. Wzdłuż lewej krawędzi obrazu sylweta skały lub baszty. Wszystko zostało przedstawione w ciemnej tonacji przy użyciu brązów, niebo ukazane jest w kolorystyce zachodu słońca – żółci przechodzącej w tony złocisto-pomarańczowe. Obraz wpisuje się w stylistykę typową dla estetyki osiemnastowiecznej. Natura przedstawiona jest jako majestatyczna – człowiek jest tylko małym jej elementem. Krajobraz namalowany jest z dalekiej perspektywy. Sceny o charakterze fantastycznym wyrażały romantyczne tęsknoty i fascynacje światem baśniowym, nie są próbami reprezentacji rzeczywistości.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 71 cm, szerokość: 92.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1600 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1915
Muzeum Narodowe w Lublinie
około 1840
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna