
Margareta Princeps Lotharingia ducissa sere.ma Aurelianensis | Małgorzata księżniczka Lotaryngii, księżna orleańska
portret
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Jan Gotard, współtwórca „Bractwa św. Łukasza”, uczeń Tadeusza Pruszkowskiego, przyjaciel Antoniego Michalaka, utrwalał wyjątkową legendę Kazimierza nad Wisłą jako kolonii artystycznej. Jednak ten artysta, mistrz nastroju, tworzył głównie portrety jego mieszkańców, tworząc niewyidealizowaną, niewyszukaną galerię postaci. Gotard malował ostro i precyzyjnie. Za pomocą wyrazistego rysunku, ostrej linii odtwarzał postaci pijaków, bab, znachorek, kazimierskich dziadów, pozujących mu za niewielką opłatą. Te werystyczne i prozaiczne sceny, poprzez nawiązania do wzorców sztuki dawnej, zawierały w sobie jednocześnie dramaturgię. Gotard, tworząc portret społeczności kazimierskiej, stosował staranny rysunek, głęboki światłocień, akcentował ekspresję gestów. Współczesne postaci malowane były poprzez wizualne skojarzenia z dawnym malarstwem niderlandzkim i holenderskim.
Skupienie na szczególe i swoisty naturalizm indywidualizowały postaci, zarazem separując je z przestrzennego kontekstu. Artysta ukazywał je skupione na prostych czynnościach, a zarazem odrealnione, widmowe, ukazane w metafizycznym bezczasie. Oprócz dawnych technik malarskich, opartych na starannym akademickim wykształceniu i znajomości dawnych technologii, Gotard posługiwał się technikami graficznymi. W litografii wykonał portret Janklowej, żony Jankiela pośredniczącego w wynajmie pokoi dla letników. Praca pochodzi z nieco późniejszego okresu twórczości, odznaczającego się rezygnacją z ostrego kontury i wyrazistego rysunku postaci. Gotard ukazał twarz kobiety poprzez delikatny modelunek, wydobyty miękkim układem cienia i światła. Litografia została jednocześnie potraktowana z niezwykłą pieczołowitością, sugestywnie prezentując wizerunek starszej kobiety z zaznaczonymi zmarszczkami wskazującymi na trudy życia. Ten psychologiczny portret wyobrażony został jednocześnie z czułością, werystycznie oddana twarz staruszki promieniuje świetlistością, emanuje skupieniem i powagą. Portret Janklowej zdaje się wyłaniać z tła jako dosadny sposób wyrażania obecności drugiej osoby.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50.5 cm, szerokość: 42 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Bolswert, Schelte
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Fałat, Julian
1893
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.