
Kubek
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Bolesław Cybis do 1918 roku uczył się w Szkole Artystycznej w Charkowie, gdzie związał się ze środowiskiem młodych awangardowych malarzy i rzeźbiarzy. W 1918 roku opublikował utrzymane w tym duchu prace w almanachu Semplius tri (Siedem plus trzy). Oprócz malarstwa pochłaniała go plastyka teatru, dla którego zaczął regularnie projektować scenografię w okresie stambulskim (1920–1923). W latach 1923–1926 i 1933–1934 Cybis uzupełniał wykształcenie w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Władysława Skoczylasa. Jako uczeń Pruszkowskiego przyłączył się do założonego przez profesora w 1925 roku Bractwa św. Łukasza i, podążając za wzorem mistrza, zwrócił się ku historycznym inspiracjom: włoskiemu renesansowi, a także hiszpańskiemu, flamandzkiemu i niderlandzkiemu barokowi. Szczególne piętno odcisnęła na nim dziesięciomiesięczna podróż do Italii w 1930 roku. Po drodze, w Wiedniu, oglądał arcydzieła Pietera Breughla starszego i Diega Velázqueza. Płótna tego ostatniego podziwiał także podczas rzymskiej wystawy gościnnej Muzeum Prado. Wyróżniki hiszpańskiego warsztatu – pietyzm oddawania szczegółów stroju, hieratyzm gestów czy weryzm mimiki i karnacji – weszły do repertuaru Cybisa, budząc duże zainteresowanie publiczności. Typowym przykładem dojrzałego stylu artysty jest wizerunek damy ze zbiorów szczecińskich, powstały tuż po zakończeniu studiów akademickich i wielkim sukcesie Bractwa podczas Biennale w Wenecji. Kontekst oficjalnej sztuki włoskiej, niemieckiej i radzieckiej wpisał polskie dążenia w ogólnoeuropejski konserwatywny zwrot w kulturze lat trzydziestych. Choć Cybis pozbył się awangardowych, ekspresyjnych faset, część zainteresowań formalnych i tematycznych pozostała niezmienna od czasu pobytu w Charkowie: fascynacja transparentną materią, linearno-haptyczne opracowanie iluzji przestrzeni, zamiłowanie do mieszczańskiego gatunku portretu.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 165 cm, szerokość: 110 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Lubartów
Muzeum Narodowe w Lublinie
Manufaktura Porcelany w Baranówce
Muzeum Narodowe w Lublinie
Manufaktura Porcelany w Baranówce
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.