Młoda chłopka w stroju pyrzyckim
1836-06-10
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Pyrzycka kultura ludowa
Zwyczaj zakrywania głowy przez kobiety, obowiązkowo przez mężatki, ma w Europie wielowiekową tradycję. Dawne miano „białogłowa” wywodziło się bezpośrednio z powszechnego noszeniem przez kobiety chusty z białego płótna lnianego wiązanej na różne sposoby.
Innym, nie mniej popularnym nakryciem głowy był czepek noszony przez kobiety ze wszystkich warstw społecznych. Na co dzień nosiły chustki, tańsze i o wiele wygodniejsze w codziennej pracy. W kulturze ludowej czepek był atrybutem kobiety zamężnej, którego przywilej noszenia otrzymywała w dniu ślubu. Ten moment był kulminacyjnym punktem uroczystości weselnej. Rozplatanie włosów panny młodej, połączone z symbolicznym lub rzeczywistym ich obcięciem, a następnie nakładanie na głowę panny młodej czepca lub chusty czepcowej, to zwyczaj o wielowiekowej tradycji. W tym momencie następowało włączenie kobiety do grona mężatek oraz społeczne przyzwolenie na małżeński związek i jego konsumpcję. Tylko w nielicznych regionach panny, a nawet dziewczynki nosiły czepki. Należał do nich region pyrzycki. Czepki, jak i wstążki przy nich, były w kolorze niebieskim, u dziewczynek wstążki z tyłu czepka często były kolorowe. Młode jeszcze mężatki mogły nosić niebieskie czepki, natomiast czarne były właściwe dla kobiet zamężnych.
Prezentowany czepek należał do mężatki i stanowił typowy element jej stroju. Główka jest płytka, odsłaniająca włosy i czoło, wyraźnie zaokrąglona przy uszach, denko jest małe, kwadratowe. Wykonany został z trzech warstw: ciemnej tkaniny płóciennej, środkowej warstwy z cienko wyprawionej skórki i lnianego, białego płótna. Zewnętrzna strona w całości została pokryta wstążką z jedwabnej tafty, a wstążki atłasowej użyto jako wiązania pod brodą i wykonania dużej kokardy z tyłu.
Iwona Karwowska
Inne nazwy
NAZWA_MIEJSCOWA: nieznana
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 18 cm, szerokość: 19 cm
Rodzaj obiektu
strój ludowy
Technika
wyrób ręczny, tkaniny fabryczne
Tworzywo / materiał
płótno lniane białe i w kwiaty, nici, wstążki atłasowe, tafta, płótno lniane
Pochodzenie / sposób pozyskania
zbiory Landesmuseum w Szczecinie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1836-06-10
Muzeum Narodowe w Szczecinie
koniec XIX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna