treść serwisu

Pyrzycka kultura ludowa Muzeum Narodowe w Szczecinie

Region pyrzycki to obszar o bogatych glebach obfitujący w znaczne zasoby wodne (jeziora Miedwie i Płoń, rzeki Płonia i Ina) W 2. połowie XVIII wieku na ziemię pyrzycką przybyła liczna grupa osadników z terenów obecnej Holandii i Fryzji. Elementy kultury, które przynieśli ci osadnicy nakładając się na miejscowe tradycje doprowadziły do wytworzenia specyficznego, regionalnego typu kultury wyraźnie widocznego w budownictwie, stroju, meblarstwie, ceramice. Dla grupy pyrzyckiej charakterystyczne jest wzornictwo o bogatej kolorystyce i ornamentyce z dominującym motywem tulipana. Po okresie rozkwitu (1. połowa XIX w. ), od lat 70. XIX wieku – wraz z rozwojem przemysłu – tradycyjna pyrzycka kultura ludowa zaczęła powoli zanikać. Jej ostatecznym kresem były lata po II wojnie światowej, kiedy mieszkańców tego terenu wysiedlono do Niemiec.

Obiekty

0
Garnek z kabłąkowym uchem - Ujęcie z przodu skosem w lewo; Baniasty brzusiec z największym rozszerzeniem w połowie wysokości. Średnica dna mniejsza od średnicy wylewu, kołnierz wąski, łukowato wygięty na zewnątrz. Do krawędzi wylewu przytwierdzony kabłąkowe ucho. Szkliwiony obustronnie szkliwem ołowiowo - cynowym w tonacji różu. Brzusiec dekorowany czterema poziomymi paskami, a pod kołnierzem linią falistą. Ucho zdobione poprzecznymi, grubymi kreskami. Dekoracje w kolorze niebieskim.

Garnek z kabłąkowym uchem

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

szafka - sekretarzyk - Ujęcie z przodu; Prostopadłościan o konstrukcji skrzyniowej, wsparty na czterech prostych nóżkach , od góry zamknięty prostym gzymsem. Front podzielony na pięć części: najwyżej wąska szuflada z dwoma uchwytami w postaci toczonych gałek, poniżej płycinowe drzwi otwierane poziomo ( tworzą blat), zamykanie na zamek. Wewnątrz półki i szuflady : duża środkowa i dwie boczne, małe. Najniżej trzy szuflady: wąska, a pod nią dwie szersze. całość malowana na ciemny granat. Dekoracja motywami florystycznymi w kolorach: pomarańczowym, zielonym i białym. Na ścianach bocznych po dwa tulipany z wijącymi gałązkami. Na licu każdy element zdobiony kwiatami układającymi się w różne wzory. Na górnej szufladzie centralnie w rozecie upieszczono datę

Szafka - sekretarzyk

nieznany

początek XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kredens - Ujęcie z przodu; Konstrukcja stojakowa. Ściany boczne wykonane z jednej deski, są one zakończone ozdobnie wycinanymi nogami. Dół głębszy do góry, zaopatrzony w jednoskrzydłowe, płycinowe drzwi osadzone na ozdobnych zawiasach. W środku dwie półki, górna węższa. Powierzchnia licowa wykończona na dole profilowaniem. Górna część otwarta, ściany boczne od frontu ozdobnie wycinane. pomiędzy nimi dwie półki, dwie listwy z wycięciami na sztućce oraz najwyżej siedem haczyków ( np. do zawieszania kubków). Malowany na granatowo, zdobienia w kolorach: czerwonym, zielonym ( w dwóch odcieniach) i białym. Płycina drzwi z bukietem kwiatów o główkach płaskich w wazonie i datą

Kredens

nieznany

połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

szafa żywnościowa - Ujęcie z przodu; Konstrukcja skrzyniowa. Drzwi płycinowe, jednoskrzydłowe zamykane na haczyk oraz zamek z niewielką wykładką. Ich górna połowa otwarta i zaopatrzona w siedem pionowych szczebli. Gzyms szeroki, obwiedziony dekoracyjną listwa, górą zakończony trójkątnie. Szafa malowana na granatowo. Dekoracja w postaci tulipanów w kolorach: czerwonym, zielonym i białym. kwiaty rozmieszczone na dolnej płycinie drzwi w formie bukietu, na licu i na ścianach bocznych w postaci wijących się gałęzi. Powyżej drzwi nałożona listwa w kolorze czerwonym. Pole pomiędzy nią, a gzymsem zdobione granatowym rombem na czerwonym tle z wpisanym motywem kwiatowym. Szafa wsparta na czterech niewielkich, prostych nogach , w środku półki.

Szafa żywnościowa

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ława - Ujęcie z przodu; Długa , prostokątna deska siedzeniowa wsparta na wpuszczonych w nią trzech nogach. Nogi z profilowanych od przodu desek połączone gwoździami z pionowymi podpórkami oparcia. Każda z nich zdobiona toczoną, profilowana półkolumną, zamknięta od góry motywem palmowym. Pod deską oparcia listwa ozdobnie wycinana, częściowo ażurowa. Malowana w kolorach ciemnoniebieskim i zielonym. Na oparciu, nad podpórkami trzy różne układy motywów kwiatowych w kolorach: czerwonym, żółtym i białym. Siedzenie niemalowane.

Ława

nieznany

1. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

meble - Ujęcie ze skosu; Łóżko z motywem winorośli, zagłowek zwieńczony koroną, malatura czerwono - czarna z informacja o rekonstrukcji i z motywami kwiatowymi.

Łóżko

nieznany

4. ćwierć XVIII wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

meble - Ujęcie z przodu; Szafka zegarowa z motywem antropomorficznym, wąska, wysoka, podzielona na trzy części ( górna oszklona), malatura kwiatowa.

Szafka zegarowa

nieznany

2. połowa XVII wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

oświetlenie - Ujęcie z tyłu; Świecznik z motywem ptaków. Toczony i profilowany korpus podtrzymuje osiem ramion rozmieszczonych w dwóch rzędach( rząd umieszczony wyżej ma krótsze ramiona). Każde ramie wycięte w postaci łabędziej szyi, na której wsparta jest odwrócona do tyłu głowa ptaka zakończona tulejką do osadzenia świecy. Korpus na szczycie zakończony tulejką na świecę. Na dole podtrzymują go cztery ozdobnie wycinane nogi. Malowany farbami czerwona i zieloną. trzy tulejki zrekonstruowane.

Świecznik

nieznany

XIX wiek

Muzeum Narodowe w Szczecinie

meble - Ujęcie z przodu Stół z malaturą kwiatową na blacie i desce łączącej nogi. Blat prostokątny, wsparty na dwóch wspornikach/nogach w kształcie odwróconej litery

Stół

nieznany

1. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

meble - Ujęcie z przodu; Krzesło/Zydel - oparcie wycięte w kształcie dwugłowego orła. Siedzisko trapezowe ze ściętymi narożami. Oparcie /zaplecek wpuszczone w siedzisko i zamocowane za pomocą klinów. Zdobione wycięciem w postaci dwugłowego ptaka/orła. Osią tej kompozycji jest wycięcie w kształcie małego serca. Góra oparcia zwieńczona koroną. Do spodu siedziska przymocowane dwa spągi z wpuszczonymi w nie, rozchylonymi nogami o przekroju koła i ściętymi narożami. Siedzisko i nogi malowane ciemnogranatową farbą, oparcie ciemnobrązową. Zdobienia zaznaczone kolorem czerwonym i złotym.

Zydel

nieznany

przełom XIX i XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

meble - Ujęcie z przodu; Krzesło/zydel z malaturą kwiatową na siedzisku i bogato wycinanym oparciu. Siedzisko trapezowe ze ściętymi . Oparcie /zaplecek wpuszczone w siedzisko i zaklinowane. Bogato i symetrycznie profilowane, w środku oparcia otwór w kształcie serca. Pod spodem siedziska zamontowane dwa spągi z wpuszczonymi w nie czterema ustawionymi pod kątem nogami, o przekroju koła i ściętych narożach. Całość pomalowana na ciemnoniebieski kolor. Malatura kwiatowa w kolorach czerwonym, zielonym i żółtym wypełnia powierzchnie oparcia i siedziska.

Zydel

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

meble - Ujęcie z przodu; Szafka kątowa z płycinowymi, jednoskrzydłowymi drzwiami i dekoracją z motywem tulipanów. Konstrukcja skrzyniowa oparta na planie trójkąta ze ściętymi narożnikami. Gzyms prosty olistwowany, dół obwiedziony profilowaną listwą. Drzwi płycinowe, jednoskrzydłowe z zamkiem i ozdobną wykładką, w środku półki. Płycina dekorowana wypukłym, owalnym emblematem z namalowanymi trzema tulipanami. Na narożnikach drzwi także namalowane tulipany. Ściana licowa i boczne dekorowane wklęsłymi, podłużnymi polami o lekko zaokrąglonych końcach. Całość ciemnogranatowa, motywy kwiatowe w kolorach pomarańczowym i zielonym. Ozdobne linie na ścianach i gzymsie zaznaczone na pomarańczowo.

Szafka kątowa wisząca

nieznany

połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

meble - Ujęcie z przodu; Skrzynia z profilowanym podnózkiem i wypukłym wieku, całość z bogata malatura kwiatowa, monogrtamem i datą. Konstrukcja węgłowa wiązana na cynki. Pudło o ścianach wyraźnie zwężonych spoczywa na ozdobnie profilowanym, podkreślonym listwą podnóżku. Wieko wypukłe, podnoszone kółkiem. W środku przyskrzynek , a na ścianach bocznych metalowe uchwyty. Całość malowana na granatowo. Ściana licowa bogato dekorowana w tulipany i okrągłe kwiaty w kolorach: czerwonym, białym, żółtym i zielonym. W części środkowej - ograniczonej dwoma czarnymi pasami, przechodzącymi na wieko - motyw układa się koliście, a po bokach pionowo. centralnie czerwony napis:

Skrzynia

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

przęślica ozdobna - Ujęcie z przodu; Typ okółkowy, trzon o przekroju kwadratowym, zdobiony snycerska dekoracją z wzorami geometrycznymi. Krężel zdobiony czterema wycięciami w kształcie serca. Do krężla przytwierdzonych sześć pałączków z giętego drewna. Od spodu przytwierdzono trzonkami cztery wycięte w drewnie grzybki. Górna część przęślicy osadzona na metalowym pręcie. Jest bogato dekorowana wykonanymi osobno, łączonymi na przęślicy elementami: czterema głowami węży , następnie wyżej czterema różami mocowanymi na sprężynkach na podstawie krzyżakowej z zamocowanymi na końcach ptaszkami, na górze ptak a nad nim emblemat z datą

Przęślica ozdobna

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

przęślica ozdobna - Ujęcie z przodu; Typ okółkowy. Trzon o przekroju kwadratowym dekorowany techniką snycerską. Dolna partia trzonu zaznaczona kulą z dookolnymi żłobieniami przechodzi w toczony fragment ostro zakończony ( służy do osadzania przęślicy w deseczce podstawy). Krężel na obwodzie wycinany w ząbki, dekorowany tulipanami , gwiazdkami i dwoma krzyżami równoramiennymi mocowanymi na sprężynkach. Niektórych elementów brak, tak jak sześciu elipsowatych prętów, będących elementami krężla.( zachowana jedna część spodnia). Od spodu przymocowane dwa nieduże elementy, podobne do szachowych pionków (?). Powyżej, pomiędzy dwoma gwiazdkami i kulkami poziome, ażurowe ramię z datą

Przęślica ozdobna

nieznany

4. ćwierć XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pudło ślubne, Spanschachtel - Ujęcie z przodu; Kształt owalny, pudło i wieko z giętych pasów drewna łączonych ze sobą drewniana taśmą. Spód pudła z trzech desek, a nakrycie wieka z jednej. Zdobione bogatą malaturą florystyczną na niebieskim tle. Wielokolorowe różne układy kwiatowe wypełniają boki pudła, górę i boki wieka. Wewnątrz pudło nie malowane.

Pudło ślubne, Spanschachtel

nieznany

połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kamionkowy kubek w kształcie kufla - Ujęcie z lewej strony; Kubek w kształcie walca zwężającego się ku górze. Wlew węższy od dna. Szkliwo dwukolorowe; wokół wylewu i w środku jasnobeżowe/kremowe, pozostała część i ucho w kolorze ciemnego brązu. Ucho wzdłużne, taśmowe umieszczone od linii jasnego szkliwa i zakończone na 4/5 wysokości naczynia.

Kubek

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Gliniany dzbanek z ornamentem geometryczno-roślinnym - Ujęcie z lewej strony; Naczynie gliniane. Brzusiec przechodzi w długą , prostą szyjkę zakończoną wysokim kołnierzem. Szyjka zaopatrzona w niewielki dzióbek. Ucho taśmowe. Brzusiec łagodnie przechodzi w dno, lekko zaznaczone pogrubioną linią. Szkliwo półmatowe kremowe. Dekoracja emaliami naszkliwnymi brązową i zieloną. Kołnierz i ucho ze wzorem geometrycznym w kółka i kreski. Brzusiec naprzemiennie zdobiony zielonymi jodełkami i brązowymi spiralami.

Dzbanek

nieznany

przełom XIX i XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Gliniany dzbanek z małym uchem - Ujęcie z przodu; Naczynie dzbankowate. Powierzchnia wyszlifowana, gładka, czarna o matowej powierzchni. Największe rozchylenie brzuśca w połowie wysokości naczynia. Dzbanek zwęża się ku dołowi i w stronę szerokiej szyjki łukowato wygiętej na zewnątrz. Średnica szyjki większa od średnicy dna. Jedno małe, wąskie ucho.

Dzbanek

nieznany

przełom XIX i XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Damski czepek z kwiatowym wzorem i kokardą - Ujęcie z przodu; Damskie nakrycie głowy. Główka płytka odsłaniająca część włosów i czoło, w części środkowej nad czołem wycięta w ząbek. Wyraźnie zaokrąglona przy uszach. Denko kształtem zbliżone do kwadratu, o lekko zaokrąglonym górnym brzegu. Całość od zewnątrz obciągnięta jedwabną, szeroka wstążką z wzorem o motywach kwiatowych.  Długie wstążki doszyte po bokach.

Czepek

wykonawca indywidualny

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

książeczka na igły z haftowanymi okładkami i kartkami z wełny - Ujęcie z przodu; Przedmiot w kształcie książeczki z czarną, materiałową okładką i czterema kartkami z miękkiej, wełnianej tkaniny w kolorze naturalnym, służących do wbijania igieł. Całość zszyta razem, brzegi obszyte atłasową taśmą w zielonym kolorze. Przód  zdobi haft płaski, wykonany włóczką w kolorach czerwonym, żółtym i zielonym. Haft przedstawia wieniec, w środku którego widnieje monogram

Przybornik krawiecki na igły

wykonawca indywidualny

1. ćwierć XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Drewniany świecznik w kształcie tulipanu - Ujęcie z przodu; Świecznik drewniany. Podstawa toczona okrągła na dwóch nóżkach wkręconych w podstawę. W górnej części zdobiona kwiatem z pustym środkiem. Podstawa pomalowana na czarno,  nóżki i kwiat na czerwono. Pod kwiatem żółty pasek.

Lichtarz

nieznany

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Podwiązka w kształcie elipsy z haftem - Ujęcie z przodu; Podwiązka z materiału w kształcie wąskiej elipsy, zakończona wstążkami. Obszyta czerwonawą, wzorzystą wstążką. Na środku długa kokarda z wzorzystej jedwabnej wstążki. Całość z aksamitu ciemnozielonego, haftowanego w kwiaty niebieskie, złote, fioletowe.

Podwiązka

wykonawca indywidualny

połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Podwiązka z aksamitu z haftem z motywem kwiatowym i cekinami - Ujęcie z przodu; Elipsa z czarnego aksamitu, zdobiona na całej powierzchni haftem płaskim  w kolorach czerwonym, zielonym, żółtym i niebieskim oraz cekinami. Kompozycję stanowią trzy róże połączone drobnymi listkami, wśród których umieszczono cztery, małe, niebieskie kwiatki. Całość po obu stronach zamykają żółte tulipany o wydłużonym kształcie. Wokoło obszyta jest jedwabną wstążką w jasnofioletowym kolorze.

Podwiązka

wykonawca indywidualny

połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Czepek z czarnej tafty, z kokardą z tyłu - Ujęcie z lewego boku, z oddali; Damskie nakrycie głowy. Główka płytka, odsłaniająca włosy i czoło, wyraźnie zaokrąglona przy uchu. Denko zbliżone kształtem do kwadratu, małe. Materiał w ciemny deseń w kwiatki. Nakrycie od zewnątrz w całości pokryte czarną, taftową wstążką, przy uchu zebraną w zakładki. Z boków długie atłasowe wstążki.

Czepek

wykonawca indywidualny

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 30 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd