treść serwisu

Bitwa kawalerii

scena batalistyczna

Jest częścią kolekcji: Grafika holenderska i flamandzka

Nota popularyzatorska

Panoramiczny widok rozległego pejzażu francuskiej krainy historycznej Franche-Comté, gdzie w górskiej scenerii rozgrywa się bitwa francuskiej kawalerii z armią hiszpańską, upamiętnia kampanię wojny dewolucyjnej (1667–1668) z lutego 1668 roku w okolicach burgundzkich miejscowości Gray, Dole i Besançon. Konflikt wywołał król Francji, Ludwik XIV (1638–1715), który wykorzystując kryzys dynastii hiszpańskich Habsburgów rościł pretensje do ich ziem w Niderlandach, fragmnetu Burgundii oraz Luksemburga. Częścią wojsk francuskich dowodził Henryk Juliusz de Bourbon-Condé (1643–1709), syn Wielkiego Kondeusza, książę d'Enghien, któremu dedykowane jest przedstawienie. Łacińską sentencję wychwalającą jego odwagę ozdabia dodatkowo pełen herb Bourbonów-Condé – w tarczy pod koroną trzy lilie uszczerbione batonem, otoczone łańcuchami z orderami Św. Ducha i Św. Michała.

Należąca do dwuarkuszowego cyklu Cavalry-engagements rycina jest grafiką reprodukcyjną, wykonaną według obrazu Adama Fransa van der Meulen (1632–1690), który także ją wydał. Ten flamandzki malarz, uczeń Pietera Snayersa (1592–1667), od około 1664 roku czynny był w Paryżu. Został nadwornym malarzem Ludwika XIV, projektantem we francuskiej Królewskiej Manufakturze Gobelinów (1662– ) – propagującej politykę i czyny władcy oraz członkiem Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby (1648–1793).

Jan van Huchtenburg (1647–1733) holenderski malarz scen batalistycznych, rysownik, rytownik i antykwariusz, był uczniem Thomasa Wycka (1616–1677). W latach 1667–1670, będąc zatrudnionym w Królewskiej Manufakturze Gobelinów, współpracował z Charlesem le Brunem (1619-1690) i Adamem Fransem van der Meulen. W późniejszych latach był czynny w Haarlemie i Amsterdamie.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis;znak: na recto pod przedstawieniem pośrodku; dwuwierszowy napis kursywą rozdzielony centralnie umieszczonym herbem Burbonów, otoczonym łańcuchami z orderami Św. Ducha i Św. Michała: Serenissimo Principi Henrico Borbonio Duci Anguineo. | Hanc tabellam fortiter dimicantium Verum ejus animi magnitudinis simbolum in humilimi sui obsequii monumentum dicat et consecrat
  2. Napis: na recto u dołu po lewej; kursywą: AF VanderMeulen, jnuenit et excudit cum priuilegio Regis
  3. Napis;sygnatura: na recto u dołu po lewej przesunięty w kierunku środka; kursywą: I.V.Huchtenburgh sculp.
  4. Napis: na recto u dołu po prawej; kursywą: humillimus deuotissimus que seruus VanderMeulen.
  5. Pieczęć;napis: na verso w dolnej prawej części; pieczęć prostokątna lila, w polu druk czterech wersów, w ostatnim napis odręczny: M.P.Z. | SZCZECIN | Dział... | Nr... 16
  6. Napis: na verso w lewym dolnym rogu; G 1559
  7. Napis: na verso w lewym dolnym rogu; liczba w kółku: 90

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

autor pierwowzoru, wydawca: Meulen, Adam Frans van der (1632-1690)
rytownik: Huchtenburg, Jan van (1647-1733)

Wymiary

odcisk: wysokość: 513 mm, szerokość: 781 mm

Rodzaj obiektu

miedzioryt (odbitka), grafika reprodukcyjna

Technika

miedzioryt, akwaforta

Tworzywo / materiał

papier czerpany gruby z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

przedwojenne zbiory muzeum

Czas powstania / datowanie

między 1668 — 1670

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Paryż (Francja)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3911

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd